Elever som har kul

Område 3 – Pedagogisk lärmiljö

Området pedagogisk lärmiljö tar upp kategorierna planering, undervisning, lärverktyg och kollegialt samarbete. Innehållet vänder sig huvudsakligen till den som planerar och genomför undervisning i förskolan och skolan. 


”När jag får läsa texterna i förväg är det lättare för mig att vara med i diskussionerna”

Johannes, 16 år.

Tillgänglighet i den pedagogiska lärmiljön handlar om att alla barn och elever ska kunna delta i aktiviteter och undervisning som planeras och erbjuds av verksamheten. En tillgänglig pedagogisk lärmiljö främjar barns och elevers rättigheter i lärandet. Beroende på om det gäller förskola, skola eller vuxenutbildning varierar det hur lärare utformar eller använder sig av den pedagogiska lärmiljön som ett verktyg.

Förskolan och skolan har ett kompensatoriskt uppdrag. I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. En strävan ska vara att uppväga skillnader i barnens och elevernas förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.

Enligt SPSM:s erfarenhet behöver verksamheten därför identifiera och undanröja hinder för lärande, till exempel genom att:

  • alla barns och elevers behov räknas med i planeringen från början
  • undervisningen möter behoven som finns både i gruppen och hos individen
  • undervisningen är strukturerad och tydlig för barnen och eleverna
  • lärare etablerar och upprätthåller goda professionella relationer med barnen och eleverna
  • lärare har god kunskap om pedagogiska konsekvenser av funktionsnedsättningar hos barn och elever, samt kunskap om undervisningsstrategier. 

Skolinspektionen sammanfattar vad skolor gör för att lyckas väl med att skapa en tillgänglig lärmiljö för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar:

  • Barn och elever får ta del av en varierad undervisning som möter identifierade behov hos gruppen och individen.
  • Samtlig personal har god kunskap om funktionsnedsättningar inom NPF.
  • Undervisande personal har god kunskap om hur lärmiljön kan anpassas för elever med sådana svårigheter.
  • Personalen delar viktig information kring barns och elever behov med berörda.
  • Personal med specialpedagogisk kompetens involveras i att skapa tillgängliga lärmiljöer.

Samverkan och uppföljning

Förskolan och skolan behöver kunna tillgodose individuella behov så att varje barn och elev får rätt förutsättningar för att nå så långt som möjligt enligt målen med utbildningen. Barn och elever med funktionsnedsättning är inte en homogen grupp. Även om en del av behoven kan överlappa är varje individ unik. En del av lösningen ligger i att professioner samverkar i förskolans och skolans planering, inte minst när det gäller hur resurser ska fördelas.

I takt med att nya behov uppstår behöver den pedagogiska lärmiljön omformas och vidareutvecklas. Därför behövs en regelbunden uppföljning av undervisningen. I uppföljningen kan förskolan och skolan upptäcka vad som kan hindra barns och elevers möjlighet till koncentration och lärande och undanröja de hindren.

En undersökning av den pedagogiska lärmiljöns tillgänglighet är grundläggande för att kunna planera insatser för att vidareutveckla den. Därefter kan verksamheten besluta vilka insatser som passar bäst utifrån dess egna förutsättningar. SPSM har därför valt att erbjuda stöd för sådan kartläggning och undersökning samt att sammanfatta råd som främjar koncentration och lärande i det här stödmaterialet. Förskolor och skolor som vill utveckla arbetssätt och lärmiljöer för barn och elever med funktionsnedsättning kan skicka in en förfrågan om rådgivning från SPSM.

Områdets kategorier

Det här området är indelat i fyra kategorier som har betydelse för tillgängligheten i den pedagogiska lärmiljön:

  • Planering
  • Undervisning
  • Lärverktyg
  • Kollegialt samarbete

På sidan Värdering av nuläget – Pedagogisk lärmiljö finns påståenden för nulägesvärdering.

På sidan Om stödmaterial för tillgänglig utbildning finns ett dokument med referenser till texterna i det här momentet.

Publicerat måndag 2 september 2024