Ljudmiljö

En god ljudmiljö bidrar till arbetsro och koncentration. Här kan du läsa mer om en tillgänglig ljudmiljö. 


Ljudmiljö och prestation

En god ljudmiljö bidrar till arbetsro så att man kan koncentrera sig och minnas det man lärt sig. Vårt minne brukar delas in i arbetsminne och långtidsminne. Arbetsminnet har en begränsad kapacitet och informationen är bara tillgänglig en kort stund. Störningar i miljön påverkar hur barn och elever kan använda sitt arbetsminne i lärandet. Därför hänger ljudmiljön och den kognitiva prestationen nära samman. Det gäller särskilt de barn och elever som har olika funktionsnedsättningar såsom hörsel- eller synnedsättning, intellektuell funktionsnedsättning och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF. När det finns behov av hörtekniksystem ska det stödja kommunikation och delaktighet för den valda aktiviteten för varje barn och elev.

Urskilja och uppfatta information

När ljudmiljön fungerar bra är det enkelt att urskilja de ljud som ger den information vi behöver. Ljud som inte är önskade i en viss situation kallar vi störande ljud eller buller. Vilka ljud som är viktiga att uppfatta beror på aktiviteten. Exempel på det är att när lärare presenterar, eller när en grupp av barn eller elever ska samarbeta, behöver alla uppfatta det som sägs. Att kunna höra varandra är också viktigt för den sociala lärmiljön, eftersom det främjar barns och elevers möjlighet att vara delaktiga.

Medvetenhet och planering

Ljudmiljön i en lokal påverkas av bland annat av hur många personer som finns i rummet, hur aktiviteterna organiseras och hur rummet är möblerat. Det är oftast vi människor som står för ljuden. Därför är det bra att vara medveten om hur ljudmiljön kan förbättras genom god planering av hur vi rör oss och agerar i lokalerna vid olika aktiviteter och när vi förflyttar oss. Planering gör också att barn och elever kan få en förförståelse för vad som ska hända, vilket kan ge en lugnare miljö med lägre ljudnivåer.

Du blir ett föredöme när det gäller att skapa en god ljudmiljö genom att använda din röst medvetet, lägga in ljudvila i undervisningen och erbjuda visuellt stöd. 

För att påverka ljudmiljön i en lokal kan man arbeta med möblering och ljuddämpande golv och andra material samtidigt som hänsyn tas till allergier och städrutiner.

Här är några förslag för att skapa en god ljudmiljö:

  • Använd möbler som har stoppning, tassar eller ljuddämpande ytor.
  • Arrangera möblerna för att minska trängsel och därigenom undvika störande ljud.
  • Förvara material så det går att hämta utan störande ljud. Sortera till exempel pennorna efter färg så att man slipper leta. Lägg en bit filt i botten av lådan och sätt tassar under lådorna.
  • Välj ljudabsorberande anslagstavlor och ljudklassade gardiner.
  • Se till att det finns hörteknik, till exempel lärarmikrofon och elevmikrofoner och mottagare, när det behövs.
  • Välj teknisk utrustning med låg ljudnivå när det är möjligt.
  • Välj en typ av glas, tallrikar och bestick samt även lärverktyg som inte låter så mycket. 

Överhörning och bullermätning

Överhörning är ett vanligt problem i förskolan och skolan. Det betyder att man hör ljud som man egentligen inte ska höra, till exempel det som pågår i ett angränsande rum eller trafiken utanför. Därför behöver alla som arbetar i förskolan och skolan vara medvetna om ljudmiljön och samarbeta för att förbättra den, för både barn och elever och personal. 

Barn och elever kan behöva hjälp att skärma av störande ljud. Erbjud platser för tyst arbete eller lågmälda samtal. Individuella anpassningar kan också behövas, till exempel skärmar eller ljuddämpande hörlurar. För barn och elever med hörselnedsättning är en god ljudmiljö en förutsättning för att kunna vara delaktiga, utveckla sitt tal, delta i undervisning och utveckla sitt lärande.

Nybyggnation eller ombyggnation

Vid nybyggnation eller ombyggnation av en förskola eller skola är det möjligt att planera en god ljudmiljö för alla barn och elever. Ett tips är att tidigt ta hjälp av en akustiker. Det finns regler och riktlinjer för nybyggnation och ombyggnation på Arbetsmiljöverkets och Boverkets webbplatser. Det är grundläggande att rummen har ljudabsorberande undertak och väggar.

Byggnadens utformning och placering på en tomt betyder mycket för ljudmiljön både utomhus och inomhus. Det som orsakar buller behöver undanröjas eller minskas. Inomhus påverkar rummets form och rymd akustik och efterklangstid. Valet av material i tak, golv, väggar och inredning påverkar också rummets akustik. Planera för att minska efterklangstiden med akustikplattor, ljudabsorbenter och ljusabsorberande material där det är möjligt. Utomhus kan man använda sig av grönska och markens utformning och höjdskillnader för att minska buller.

Barn och elevers inflytande

Involvera barn och elever genom att ta reda på hur de själva uppfattar ljudmiljön på olika platser i förskolan eller skolan. Låt dem göra en bullermätning. Dokumentera deras tankar och idéer med hjälp av en fyrfältare för kartläggning. Planera det vidare arbetet med en fyrfältare för insatser och ge barnen och eleverna återkoppling på deras synpunkter.

Reflektionsfrågor

  • Hur arbetar du för att förebygga och undanröja buller, överhörning eller bakgrundsljud i förskolans och skolans lokaler?
  • Hur involverar du barn och elever för att uppnå en god ljudmiljö? 
  • Hur arbetar du aktivt med ljudmiljön under hela dagen, till exempel genom att planera in ljudvila?
  • Hur stöttar du i lek och interaktion för att uppnå och behålla en god ljudmiljö?

Vill du veta mer?

Publicerat måndag 2 september 2024