Träff

Arbetssätt på huvudmannanivå

Här finns exempel på hur huvudmän kan arbeta med tillgänglighet på olika nivåer, med inspiration från stödmaterialet. Det finns stöd för huvudmannens arbete i momentet Att leda tillgänglighetsarbete. 


Utbildningsnämnden vill öka tillgängligheten i förskolan

Utbildningsnämnden i en kommun har som mål att tillgängligheten ska öka i förskolan. Huvudmannen beslutar om att öka de ekonomiska ramarna till enheterna för arbete med tillgänglighet och arbete med aktiva åtgärder för att motverka diskriminering.

  • Förvaltningen tillsätter en arbetsgrupp med rektorer, specialpedagoger och förskollärare.
  • Arbetsgruppen börjar med att gå igenom Stödmaterial för tillgänglig utbildning. De tar del av Skapa en gemensam förståelse för tillgänglighet och momentet Att leda tillgänglighetsarbete.
  • De tar fram en strategi för hur kommunens tillgänglighetsarbete ska genomföras och följas upp på huvudmannanivå.
  • De skapar en flerårig utvecklingsplan för tillgänglighetsarbetet utifrån SPSM:s stödmaterial. I planen ingår att varje rektor planerar genomförandet i sin verksamhet tillsammans med sin personal.

Enskild förskola med tre avdelningar

En rektor på en enskild förskola med tre avdelningar har uppmärksammat behov av att utveckla den fysiska lärmiljön. Rektorn är medlem i styrelsen. Styrelsen ger rektor i uppdrag att ta fram en plan och inför en stående punkt om arbetet med tillgängliga lärmiljöer på dagordningen. På så sätt kan de säkerställa att utvecklingsarbetet följer planen.

  • Tillsammans med personalen bestämmer rektor att förskolan ska använda Stödmaterial för tillgänglig utbildning.
  • Rektor bildar en arbetsgrupp med representanter från personalen och styrelsen.
  • Arbetsgruppens deltagare förbereder sig genom att gå igenom Skapa en gemensam förståelse för tillgänglighet på egen hand.
  • Arbetsgruppen tar fram en plan för att öka tillgängligheten i de fysiska lärmiljöerna.
  • Under en fortbildningsdag tar all personal del av Skapa en gemensam förståelse för tillgänglighet.
  • Personalen och arbetsgruppen fortsätter med att ta del av Område 4 − Fysisk lärmiljö och gör därefter en nulägesvärdering av den fysiska lärmiljön.
  • Styrelsen tar del av resultatet från nulägesvärderingen. Nulägesvärderingen visar till exempel att det finns behov av platser för återhämtning och ljudvila både inomhus och utomhus. Styrelsen beslutar om inköp av exempelvis rumsavdelare och sittkuddar, utifrån förslag från arbetsgruppen. De planerar också att ansöka om bygglov för ett bullerplank.

Ett halvår senare följer styrelsen upp planen. De undersöker tillsammans med personalen hur insatserna fungerar och fyller sin funktion för barnen.

Ett långsiktigt arbete med tillgänglighet

En enskild huvudman har ett tjugotal skolor som har arbetat med tillgänglighet under ett flertal år. Huvudmannen vill öka måluppfyllelsen genom att utveckla tillgängligheten i lärmiljöerna ytterligare, främja trygghet och studiero och ge varje barn och elev det stöd som de behöver. Huvudmannen vill också förstärka sitt arbete med aktiva åtgärder för att motverka diskriminering.

I arbetet vill huvudmannen använda indikatorerna till några av delmålen i det nationella kvalitetssystemet. Delmålen är: Att varje elev får en utbildning som präglas av trygghet och en undervisning som präglas av studiero, och Att varje elev som är i behov av stöd får det stöd den behöver.

Huvudmannens styrelse fattar beslut om att skolorna ska arbeta med ett utvecklingsarbete under minst två läsår.

  • Under det första läsåret får skolorna ekonomiska resurser för tillgänglighetsarbete. Varje rektor ska göra en plan utifrån verksamhetens förutsättningar. I planen ska det ingå att göra en nulägesvärdering med stöd av påståendena i Stödmaterial för tillgänglig utbildning. Nulägesvärderingen ska analyseras, det vill säga rektorerna ska undersöka hur tillgängliga lärmiljöerna är i relation till barns och elevers lärande och utveckling. Efter analysen ska utvecklingsområden i lärmiljöerna identifieras.
  • I arbetet med att utveckla lärmiljöerna rekommenderas rektorerna att använda momentet Att leda tillgänglighetsarbete.
  • Under det andra läsåret ska rektorerna följa upp om tillgänglighetsarbetet har bidragit till ökad måluppfyllelse. Uppföljningen ska utgå ifrån indikatorerna till de båda delmålen.
  • Rektorerna ska rapportera resultat till huvudmannen varje termin.

Stöd till rektorer i utvecklingsarbete

Förskolor och skolor i en kommun har i sitt systematiska kvalitetsarbete sett brister gällande trygghet, studiero och lärande. De vill gå vidare och göra en självvärdering av framgångsfaktorerna i det nationella kvalitetssystemet.

Kommunens utvecklingsutvecklingsledare ser i analysen att verksamheterna behöver utveckla arbetet med två av framgångsfaktorerna: kompensatoriska insatser och hälsofrämjande lärmiljöer. De ser också att rektorer efterfrågar samarbete och erfarenhetsutbyte med varandra, särskilt gäller det rektorerna som ansvarar för de anpassade skolformerna.

  • Utvecklingsledarna tar del av Skapa en gemensam förståelse för tillgänglighet och momentet Att leda tillgänglighetsarbete.
  • De fördjupar sig i framgångsfaktorerna kompensatoriska insatser och hälsofrämjande lärmiljöer.
  • De tar fram en plan för kompetensutveckling för rektorerna utifrån vad de har tagit del av.
  • Utvecklingsledarna bjuder in alla rektorer till workshops för att stödja det fortsatta utvecklingsarbetet.
  • Huvudman och utvecklingsledare bjuder in alla verksamheter till gemensam kompetensutveckling.
  • Rektorerna tar fram egna planer för kompetensutveckling för sin personal och har erfarenhetsutbyte i rektorsgruppen.
Publicerat onsdag 21 augusti 2024