Systematik och kontinuitet

Arbetet med tillgängliga lärmiljöer behöver kontinuerligt följas upp, utvärderas och analyseras. Här kan du läsa om hur det kan gå till. Här finns också frågor för reflektion och våra rekommendationer för olika nivåer i organisationen. 


Huvudmannen har det övergripande ansvaret för att verksamheter utvecklas och når de nationella målen. Arbetet med en tillgänglig lärmiljö behöver vara systematiskt och kontinuerligt i hela verksamheten. Verksamhetens behov och förutsättningar förändras hela tiden. Barn och elever börjar och slutar, de utvecklas och förändras. Därför behöver tillgänglighetsarbete ständigt pågå och resultaten behöver analyseras, följas upp och utvärderas. 

Cirkelmodell med titeln Systematisera tillgänglighetsarbetet. Fem blå cirklar är sammanbundna med pilar. I den första cirkeln står det: Hur blev det? Utvärdera. I den andra cirkeln står det: Var är vi? Samla underlag. I den tredje cirkeln står det: Vart ska vi? Analysera. I den fjärde cirkeln står det: Hur gör vi? Genomföra. I den femte cirkeln står det: Hur går det? Följa upp.

Bild: Det systematiska kvalitetsarbetet utgår ifrån frågorna Var är vi?, Vart ska vi?, Hur gör vi?, Hur går det? och Hur blev det?

Värdering och analys av lärmiljöerna

Genom att värdera lärmiljöerna får verksamheten en bild av sitt nuläge i tillgänglighetsarbetet. Utifrån den bilden kan verksamheten göra en analys och identifiera både styrkor och hinder för barns och elevers utveckling och lärande. När man har analyserat nuläget samt identifierat eventuella skillnader mellan och inom olika delar i verksamheten kan man påbörja arbetet med att undanröja hindren och utjämna skillnaderna. Det är framgångsrikt att dra lärdomar av det som har visat sig fungera bra i analysen. 

Systematisk och kontinuerlig värdering och analys av lärmiljöerna ger verksamheten förutsättningar för ett hållbart tillgänglighetsarbete. I det här stödmaterialet finns påståenden som stöd i nulägesvärderingen.

Här är exempel på vad en nulägesvärdering kan visa i tillgänglighetsmodellens områden.

Rättigheter i lärandet: Genom att göra en nulägesvärdering av området rättigheter i lärandet kan verksamheten synliggöra till exempel om olikheter ses som en tillgång och om allas lika värde genomsyrar personalens förhållningssätt.

Fysisk lärmiljö: Genom att göra en nulägesvärdering av den fysiska lärmiljön kan förskolan och skolan få syn på om varje barn och elev har möjlighet att delta på de platser där undervisning och andra aktiviteter bedrivs. Därefter kan man göra lärmiljön mer tillgänglig och förebygga diskriminering utifrån diskrimineringsgrunden funktionsnedsättning och formen bristande tillgänglighet.

Social lärmiljö: Genom att göra en nulägesvärdering av den sociala lärmiljön kan förskolan och skolan bland annat få syn på om varje barn och elev upplever trygghet och studiero, vilket kan bli en utgångspunkt för det förebyggande arbetet.  

Pedagogisk lärmiljö: Genom att göra en nulägesvärdering av den pedagogiska lärmiljön kan tillgängligheten i undervisningen synliggöras. I förskolan kan värderingen visa vilka pedagogiska förutsättningar som ges och hur väl de stödjer barns utveckling och lärande. I skolan kan värderingen synliggöra om undervisningen ger förutsättningar för varje elev att nå så långt som möjligt enligt målen för utbildningen. Finns det till exempel tillgång till lärverktyg som stöd i kommunikation och lärande? Resultatet av nulägesvärderingen kan sättas i relation till om barn och elever får den ledning och stimulans samt stöd de behöver i sitt lärande och sin utveckling.

Analys av verksamhetens förutsättningar och resultat

Inom det nationella kvalitetssystemet finns förslag till underlag för analys av relationen mellan verksamhetens förutsättningar och resultat. SPSM menar att även en nulägesvärdering av tillgängligheten i verksamheten kan vara ett underlag för den analysen.

På huvudmannanivå och rektorsnivå ligger analysen till grund för beslut om exempelvis fördelning av resurser och kompetens, organisering eller kompetensutveckling. 

På undervisningsnivå ligger analysen till grund för förståelsen för hur väl lärmiljöerna stödjer barns och elevers utveckling och lärande. Analysen bidrar därmed till att undervisningen och lärmiljöerna bättre kan anpassas efter barns och elevers behov.

Värdet av långsiktighet

När SPSM har utvecklat tillgängligheten i lärmiljöer tillsammans med olika verksamheter har personalen berättat att en långsiktig handlingsplan har varit till stor hjälp för att få systematik och kontinuitet i arbetet. Handlingsplanen har utgått från en nulägesbild och från de förbättringsområden som har identifierats i verksamheten. Rektorer och personal har också berättat att tillgänglighetsarbetet har blivit långsiktigt hållbart när utbildningsnämnd eller styrelse har fattat beslut om att prioritera och följa upp tillgänglighetsarbetet. Det har riktat fokus på frågor om tillgänglighet och gjort att arbetet har påverkats i mindre utsträckning av personalomsättning på olika nivåer i styrkedjan. 

Reflektionsfrågor

  • Hur följer vi kontinuerligt upp barns och elevers upplevelser av tillgänglighet i undervisningen?
  • Hur ser årshjulet ut för kartläggning, analys, åtgärder, uppföljning och utvärdering av tillgänglighetsarbetet?
  • Hur ser samspelet mellan huvudmannanivå, rektorsnivå och undervisningsnivå ut?
  • Finns det nämnds- eller styrelsebeslut som påverkar tillgänglighetsarbetet?
  • Vilka underlag samlar vi in för att få syn på hur tillgängliga lärmiljöerna är?
  • Hur analyserar vi vårt insamlade material?
  • Vilka utvecklingsbehov har vi redan identifierat?
  • Hur använder vi analysens resultat, till exempel som grund för insatser och fördelning av resurser och kompetens?
  • Hur samverkar vi kontinuerligt mellan olika professioner i tillgänglighetsarbetet?
  • Hur prioriterar vi tiden för att genomföra tillgänglighetsarbetet?
  • Hur kan Stödmaterial för tillgänglig utbildning användas kontinuerligt i vårt arbete?

Ta stöd av framgångsfaktorer i det nationella kvalitetssystemet

Framgångsfaktorerna i det nationella kvalitetssystemet kan vara ett stöd i arbetet med att systematisera tillgänglighetsarbetet. Särskilt framgångsfaktorn systematiskt kvalitetsarbete med undervisningen i fokus kan ge stöd i uppföljning, analys av resultat samt i arbetet med resursfördelning och insatser utifrån identifierade behov. Även framgångsfaktorn kompensatoriska insatser kan bidra i arbetet med att identifiera barns och elevers behov, föreslå och genomföra insatser som möter behoven samt i uppföljning av hur insatserna fungerat. Skolverkets skrift Att ställa frågor och söka svar kan bidra till att tillgänglighetsarbetet utgår från vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.  

Rekommendationer

För att skapa systematik i arbetet med tillgängliga lärmiljöer ger SPSM följande rekommendationer:

Huvudmannanivå

  • Arbeta medvetet och systematiskt för att skapa tillgängliga lärmiljöer i hela organisationen.
  • Skapa förutsättningar för kontinuerlig uppföljning av tillgängligheten i lärmiljöerna.
  • Säkerställ kontinuitet i uppföljningen av verksamheternas arbete med att ge varje barn och elev en trygg och god miljö, den ledning och stimulans de behöver för att nå så långt som möjligt och det stöd som de är i behov av.
  • Skapa förutsättningar för analys av hur tillgängligheten i lärmiljöerna påverkar undervisningens kvalitet och likvärdighet i samtliga verksamheter.
  • Genomför och dokumentera en analys av tillgängligheten i verksamheterna.
  • Identifiera sådant som hindrar barns och elevers lärande i lärmiljöerna.       
  • Fatta beslut om och genomför utvecklingsinsatser på övergripande nivå som prioriterats med utgångspunkt i genomförda analyser.
  • Fatta beslut om resursfördelning och andra åtgärder som kan bidra till att utjämna skillnader som framkommit i den genomförda analysen och som kan bidra till ökad tillgänglighet i alla verksamheter.
  • Följ upp att beslutade insatser bidrar till att skapa tillgängliga lärmiljöer som främjar lärande och hälsa.

Rektorsnivå

  • Arbeta medvetet och systematiskt för att skapa tillgängliga lärmiljöer i hela verksamheten.
  • Skapa förutsättningar för att tillsammans med lärare och personal kontinuerligt följa upp hur tillgängliga lärmiljöer påverkar undervisningens kvalitet och likvärdighet.
  • Säkerställ kontinuitet i uppföljningen av verksamhetens arbete med att ge varje barn och elev en trygg och god miljö, den ledning och stimulans de behöver för att nå så långt som möjligt och det stöd som de är i behov av.
  • Genomför och dokumentera en analys av tillgängligheten i verksamheten.
  • Identifiera sådant som hindrar barns och elevers lärande i lärmiljöerna.
  • Fatta beslut om och genomför kontinuerliga utvecklingsinsatser för tillgängliga lärmiljöer som prioriterats med utgångspunkt i genomförda analyser.
  • Fatta beslut om fördelning av kompetens och andra resurser för att utjämna skillnader som framkommit i den genomförda analysen och som kan bidra till ökad tillgänglighet i verksamheten.
  • Följ upp att beslutade insatser bidrar till att skapa tillgängliga lärmiljöer som främjar lärande och hälsa.

Undervisningsnivå

  • Delta aktivt i det systematiska tillgänglighetsarbetet genom att kontinuerligt följa upp genomförd undervisning.
  • Identifiera sådant som hindrar barns och elevers lärande i lärmiljöerna.
  • Genomför och dokumentera en analys av undervisningens resultat och reflektera över om undervisningen har varit tillgänglig för varje barn och elev utifrån deras behov samt vilken påverkan den kan ha haft på resultaten.
  • Utveckla tillgängligheten i undervisningen och lärmiljöerna med den genomförda analysen som grund.
  • Initiera och delta i utvecklingsinsatser kontinuerligt och arbeta aktivt för att med stöd av dem öka tillgängligheten i undervisningen och lärmiljöerna.
Publicerat onsdag 21 augusti 2024