Samsyn och förståelse

För att ett arbete med tillgänglig lärmiljö ska lyckas behöver det finnas en gemensam förståelse för vad arbetet innebär och vad det syftar till. Här kan du läsa vad som kännetecknar samtal som kan öka den gemensamma förståelsen. Här finns också frågor för reflektion och våra rekommendationer för olika nivåer i organisationen. 


Verksamheter som SPSM har samverkat med i utvecklingsprojekt lyfter vikten av förankring hos all personal, till exempel genom att alla deltar i samtal om hur tillgängliga lärmiljöer kan förverkligas. Det leder till samsyn och gemensam förståelse. Även forskning visar att dialoger där alla får komma till tals och där man lyssnar nyfiket och aktivt på varandra gynnar en gemensam förståelse. En gemensam förståelse behöver inte betyda att alla är överens. Däremot kan samtalen göra att vars och ens förståelse blir synlig.

Samtal sker på olika sätt och i olika sammanhang, både informellt och formellt. Alla olika samtal påverkar hur vi förstår begrepp som till exempel tillgängliga lärmiljöer. Därför är det viktigt att ha planerade och strukturerade samtal utöver de samtal som ständigt pågår i det praktiska arbetet i vardagen. 

Reflektionsfrågor

  • Vad betyder tillgängliga lärmiljöer för mig och för oss?
  • Vilka styrkor och utmaningar finns hos oss idag i arbetet med att skapa tillgängliga lärmiljöer?
  • Hur kan vår gemensamma vision av tillgängliga lärmiljöer se ut?
  • Hur tror vi att barn och elever upplever lärmiljöerna? Hur tar vi reda på det? 
  • Hur kan vi involvera både barn, elever och eventuellt vårdnadshavare i arbetet för tillgängliga lärmiljöer?
  • Hur hänger rätten till utbildning ihop med tillgängliga lärmiljöer? 
  • Hur hänger verksamhetens arbete med anpassningar och stöd utifrån barns och elevers behov ihop med tillgängliga lärmiljöer?
  • När är bristande tillgänglighet diskriminerande och hur förebygger vi det?
  • Hur kan Stödmaterial för tillgänglig utbildning användas i vårt arbete?

Ta stöd av framgångsfaktorer i det nationella kvalitetssystemet

Framgångsfaktorerna som ingår i det nationella kvalitetssystemet kan vara ett stöd i arbetet för tillgängliga lärmiljöer. På sidan Att leda tillgänglighetsarbete presenteras faktorerna kompensatoriska insatser och hälsofrämjande lärmiljö.

När det gäller att skapa samsyn och förståelse kan även framgångsfaktorn professionell utveckling vara hjälpsam. I den beskrivs hur den professionella utvecklingen kan bidra till gemensam förståelse och gemensamma förhållningssätt när samtliga verksamheter och nivåer i organisationen inkluderas i arbetet med tillgängliga lärmiljöer. Det kan också vara hjälpsamt att ta stöd i samtal genom att läsa och reflektera utifrån andra framgångsfaktorer. 

Det gemensamma utforskandet av vad tillgängliga lärmiljöer kan vara och hur de utformas bör ha ett vetenskapligt förhållningssätt, det vill säga att systematiskt och kritiskt granska tillgängligheten i den egna verksamheten.

Rekommendationer

För att skapa samsyn och förståelse kring tillgänglighet i utbildning ger SPSM följande rekommendationer:

Huvudmannanivå

  • Kommunicera en tydlig vision och tydliga mål för vad arbetet ska leda till på alla nivåer.
  • Ta initiativ till samtal om alla barns och elevers rätt till utbildning.
  • Följ upp sammanställningar av barns och elevers behov av tillgängliga lärmiljöer och initiera insatser för att utveckla lärmiljöerna.
  • Förvänta er delaktighet i hela organisationen och väg in olika perspektiv från alla nivåer i era beslut.

Rektorsnivå

  • Samtala om mål och förväntningar på verksamhetens arbete med tillgänglighet.
  • Uppmuntra till strukturerade kollegiala samtal i dialogform kring vad tillgängliga lärmiljöer kan vara och hur de kan skapas.
  • Sammanställ och kommunicera barns och elevers behov av tillgängliga lärmiljöer.
  • Skapa förutsättningar för delaktighet i samtal för personal, barn och elever.
  • Visa hur tillgänglighetsarbetet bidrar till genomförandet av verksamhetens styrdokument.

Undervisningsnivå

  • Medverka aktivt i kollegiala samtal om vad tillgängliga lärmiljöer kan vara och hur de kan skapas.
  • Kartlägg barns och elevers behov av tillgängliga lärmiljöer. Kommunicera med barn och elever om tillgänglighet för att möjliggöra delaktighet.
  • Delta i samtal om hur tillgängliga lärmiljöer kan förverkligas.
Publicerat onsdag 9 oktober 2024