Rutiner och organisering

Om arbetet med att utveckla tillgängliga lärmiljöer ska lyckas är rutiner och organisering centralt. Här kan du läsa om hur du kan åstadkomma det. Här finns också frågor för reflektion och våra rekommendationer för olika nivåer i organisationen. 


Rutiner 

Det behövs rutiner för att genomföra och organisera ett utvecklingsarbete för tillgängliga lärmiljöer. 

Exempel på rutiner som underlättar arbetet:

  • En handlingsplan som visar när vissa moment och aktiviteter ska ske och i vilka sammanhang.
  • Att huvudmannen skrivit in tillgänglighetsarbetet i en övergripande verksamhetsplan.
  • Att uppföljningen av tillgänglighetsarbetet sker på övergripande nivå vilket stödjer arbetet på rektorsnivå och undervisningsnivå.
  • Att tillgänglighetsarbetet finns med som en punkt i medarbetarsamtalen.
  • Att vars och ens ansvar är tydligt och att rektorer fördelar roller och ansvarsområden i samråd med sina medarbetare.

Organisering och samordning 

Studier av skolutveckling visar att det är en framgångsfaktor när alla som arbetar i skolan får möjlighet att delta och involveras i utvecklingsarbete. Hela verksamheten behöver samordnas och ta en gemensam riktning. Personer som har olika funktioner och professioner i förskolans och skolans organisation behöver få förutsättningar att mötas om tillgänglighetsfrågor:

  • Huvudmän och rektorer behöver organisera för att kunna samverka och dela erfarenheter.
  • Rektorer behöver få möjlighet att samtala om styrning och ledning av tillgänglighetsarbetet och om att organisera så att olika professioner kan mötas.
  • Rektorerna behöver organisera så att lärare får förutsättningar att utforma och utveckla undervisningen och lärmiljöerna så att de möter barns och elevers behov.
  • Lärare behöver organisera för att kunna ta reda på varje barns och elevs upplevelser av lärmiljöerna samt behov av stöd.

Det har också visat sig framgångsrikt när rektorer organiserar ledningen av tillgänglighetsarbetet genom delat ledarskap, till exempel genom att skapa en arbetsgrupp där medarbetare med olika roller och funktioner ingår. Att rektor fördelar ledarskapet till fler personer är också något som studier inom skolutveckling har lyft fram som en framgångsfaktor.

Det är svårt att driva flera olika utvecklingsarbeten samtidigt även om det i realiteten är vanligt. Rektorer behöver därför organisera på ett sätt så att de utvecklingsarbeten som pågår hänger ihop och kan stärka varandra.

Reflektionsfrågor

  • Vilka rutiner har vi för att lyssna på och involvera barn och elever? Vilka rutiner har vi för att lyssna på vårdnadshavare, i de skolformer där det är aktuellt?
  • Vilka rutiner har vi redan som stöd i arbetet för tillgängliga lärmiljöer? 
  • Behöver vi nya eller justerade rutiner?
  • Vilka rutiner finns hos oss för att stödja nyanställda i arbetet för tillgängliga lärmiljöer?
  • Hur organiserar vi det systematiska tillgänglighetsarbetet med kartläggning, analys, planering, genomförande, uppföljning och utvärdering?
  • Hur kan vi skapa en organisation som gör det möjligt för lärare att mötas och utveckla tillgängliga lärmiljöer i verksamheten tillsammans?
  • Hur kan vi skapa en organisation som gör det möjligt för lärare och personal med annan kompetens att arbeta tillsammans i tillgänglighetsarbetet?
  • Hur kan vi organisera för och aktivera ledare i utvecklingsarbetet?
  • Ska vi börja i liten skala eller ska all personal vara med från början?
  • Vilka olika utvecklingsarbeten pågår hos oss och hur hänger de ihop?
  • Hur kan Stödmaterial för tillgänglig utbildning användas i vårt arbete?

Ta stöd av framgångsfaktorer i det nationella kvalitetssystemet 

Framgångsfaktorerna som ingår i det nationella kvalitetssystemet kan vara ett stöd i arbetet för tillgängliga lärmiljöer. Framgångsfaktorn hälsofrämjande lärmiljö kan bidra i arbetet med rutiner och organisering. Där lyfts vikten av att organisera så att berörda verksamheter har tillgång till den samlade elevhälsans kompetenser och vikten av att möjliggöra samverkan i hela styrkedjan. Det gäller både mellan interna och externa verksamheter och roller. Där lyfts även vikten av att det finns väl fungerande rutiner och arbetssätt för att till exempel förebygga, upptäcka och motverka långvarig frånvaro hos barn och elever.

Rekommendationer 

För att skapa rutiner och organisera arbetet med tillgängliga lärmiljöer ger SPSM följande rekommendationer:

Huvudmannanivå 

  • Säkerställ att det i samtliga verksamheter och för alla barn och elever finns förutsättningar för lärmiljöer av god kvalitet.
  • Säkerställ att det finns rutiner för att följa upp insatser för tillgänglighet på en övergripande nivå.
  • Organisera för rektorers kollegiala lärande kring styrning och ledning för tillgängliga lärmiljöer.
  • Samordna kompetensutveckling vid behov.
  • Samordna tillgänglighetsarbetet med andra samhällsaktörer som myndigheter, lärosäten eller andra organisationer som arbetar för tillgängliga lärmiljöer, vid behov.

Rektorsnivå 

  • Säkerställ att det i verksamheten och för alla barn och elever finns förutsättningar för lärmiljöer av god kvalitet.
  • Säkerställ att det finns rutiner för uppföljning av hur undervisningen ger varje barn och elev den ledning och stimulans de behöver för att nå så långt som möjligt enligt utbildningens mål.
  • Organisera resurser och kompetenser i verksamheten så att kompensatoriska insatser blir möjliga.
  • Säkerställ att det finns rutiner för att följa upp hur stödinsatser fungerar. 

Undervisningsnivå  

  • Organisera undervisningen så att varje barn och elev får den ledning och stimulans de behöver för att nå så långt som möjligt samt det stöd som de är i behov av.
  • Ha som rutin att undersöka lärmiljöerna utifrån barns och elevers förutsättningar och förmågor för att identifiera och undanröja hinder för lärande.
  • Tillgängliggör undervisningen och lärmiljöerna så att de fungerar väl för alla barn och elever, med särskilt fokus på pedagogiska konsekvenser av funktionsnedsättning.
  • Delta aktivt i tillgänglighetsarbete och bidra till en förändrad praktik.
  • Ha rutiner för att dela erfarenheter och kompetens om tillgänglighetsarbete.
Publicerat onsdag 9 oktober 2024