Publikationer om elevhälsoarbete

Ta del av våra publikationer om elevhälsoarbete.

Det lilla ordet främst – ett förebyggande och hälsofrämjande arbetssätt

Handledningen Det lilla ordet främst, innehåller erfarenheter från förskolor och skolor som har arbetat med det här materialet. I handledningen finns underlag som verksamheterna använt för sin reflektion:

  • Pyramiden – synliggör det gemensamma elevhälsoarbetet.
  • Spelet – utforska fler perspektiv i verksamhetens samtalskultur.
  • Rummet – utveckla stödjande strukturer.
  • Hjärtat – stärk den tvärprofessionella analysen i det systematiska kvalitetsarbetet.

Handledningen vänder sig i första hand till dig som är rektor och ledare för verksamhetens elevhälsoarbete tillsammans med elevhälsan som team. Teamet kan bestå av fler professioner än de som nämns i skollagen. Innehållet är också tänkt att användas i samverkan med lärare och övrig personal när ni utvecklar förebyggande och hälsofrämjande arbetssätt. Handledningen kan användas i samtliga skolformer.

Elevhälsoarbete under utveckling – en antologi 

Antologin innehåller artiklar om forskning om skolors förutsättningar för elevhälsoarbete. Forskarna presenterar tidigare forskning och relaterar dessutom till dokumentation av användningen av materialet Att höja skolans elevhälsokompetens.

Elevhälsa för ett förebyggande och hälsofrämjande arbete:
Eva Hjörne, professor, Göteborgs universitet, utifrån ett pedagogiskt och specialpedagogiskt perspektiv.

Perspektiv på yrkesroller och teamutveckling i elevhälsan:
Ingrid Hylander, docent och legitimerad psykolog, Karolinska institutet utifrån ett tvärprofessionellt perspektiv med fokus på elevhälsoteamen.

Rektors roll i elevhälsoarbetet:
Monika Törnsén, filosofie doktor, Umeå universitet utifrån ett ledarperspektiv med rektors roll i fokus.

Samordning – en väsentlig aspekt av skolors elevhälsokompetens:
Pia Skott, docent och filosofie doktor, Stockholms universitet utifrån ett organiseringsperspektiv.

Samordning för ett hållbart elevhälsoarbete

En presentation av en uppföljande studie av arbetet med materialet Att höja skolans elevhälsokompetens. Där beskrivs två modeller: en för samordning av skolans elevhälsoarbete och en för utveckling av elevhälsoteam. Studien pekar på vikten av samordning av alla delar för att kunna utveckla ett mer förebyggande och hälsofrämjande arbetssätt i hela skolan.

Ingrid Hylander, docent och legitimerad psykolog, Karolinska institutet  

Pia Skott, docent och filosofie doktor, Stockholms universitet 

Tvärprofessionella insatser för inkluderande utbildning 

Rapporten är en sammanfattning av ett projekt European Agency for Special Needs and Inclusive Education som 26 medlemsländer har arbetat med. Det har resulterat i en modell för hur man kan utveckla tvärprofessionella insatser.  

Läs mer om European Agency Skolutveckling i Europa.

Publicerat 2024-08-26