Elevhälsoarbete för dig som huvudman

Huvudmannens roll är att stödja utvecklingen av verksamheters elevhälsoarbete.

Skolchef, elevhälsochef eller annan ansvarig på huvudmannanivån kan samordna en kompetensutveckling med stöd av materialet Att höja skolans elevhälsokompetens. Det innebär att en eller flera skolformer involveras under ett eller flera läsår.

Materialet Att höja skolans elevhälsokompetens tar hänsyn till verksamheters olika nulägen och ger en struktur och ett innehåll som berör samtliga faktorer för framgångsrik skolutveckling i det nationella kvalitetssystemet.  

  • Förtroendefullt klimat.
  • Hälsofrämjande lärmiljö.
  • Kompensatoriska insatser.
  • Kompetent ledarskap.
  • Professionell utveckling. 
  • Systematiskt kvalitetsarbete med undervisningen i fokus.
  • Tydlig roll- och ansvarsfördelning.

Nationellt kvalitetssystem, Skolverket.

Inför kompetensutveckling

  • Organisera en grupp med ansvar för utvecklingsarbetet.
  • Förankra syfte och mål med utvecklingsarbetet i alla led.
  • Undersök vilka skolformer som ska involveras.
  • Samarbeta med rektorerna för att skapa goda förutsättningar.
  • Tydliggör roller och samordna ansvarsfördelning.
  • Planera för start i september med materialet Att höja skolans elevhälsokompetens.

Webbinarier

Anmäl dig till webbinarier för information och erfarenhetsutbyte om förutsättningar, framgångsfaktorer och utmaningar samt effekter och nästa steg.

Rådgivning

Du kan även göra en förfrågan om specialpedagogisk rådgivning för att i dialog med rådgivare planera och organisera kompetensutveckling med stöd av materialet Att höja skolans elevhälsokompetens.

Statsbidrag

Huvudman kan ansöka om statsbidrag för ett utvecklingsprojekt.

Samordnad utveckling av elevhälsoarbete - två huvudmän berättar

Två huvudmän berättar om hur de har organiserat kompetensutvecklingen för materialet Att höja skolans elevhälsokompetens. Speltid: 18 minuter.

Publicerat 2024-08-26