Organisera kompetensutveckling

För ett förebyggande och hälsofrämjande arbetssätt behöver elevhälsan samverka med lärare och övrig personal. Elevhälsoarbetet ska vara en del av det systematiska kvalitetsarbetet. Materialet Att höja skolans elevhälsokompetens ger er stöd att se vilka arbetssätt ni behöver utveckla.

Det här materialet hjälper er att omsätta skollagens formuleringar om elevhälsa. Det ger en struktur till att utveckla samsyn och samverkan för att främja era barn eller elevers lärande, utveckling och hälsa.

Målgrupp

Materialet vänder sig i första hand till dig som är rektor och ledare för verksamhetens elevhälsoarbete tillsammans med elevhälsan som team. Teamet kan bestå av fler professioner än dem som nämns i skollagen. Innehållet är också tänkt att användas i samverkan med lärare och övrig personal när ni utvecklar förebyggande och hälsofrämjande arbetssätt. Därför behöver ni planera vilka som ska involveras i kompetensutvecklingen och på vilket sätt.

Vi rekommenderar ett samarbete med huvudman så att ni får de förutsättningar ni behöver för kompetensutvecklingen. För att elevhälsoarbetet ska bli hållbart på varje enhet behöver huvudman ta ansvar och vara delaktig i arbetet.

Upplägg

Materialet ger möjlighet till individuell reflektion, kollegialt lärande och praktiknära verksamhetsutveckling. Det består av åtta moment som bygger på varandra i en kronologisk ordning. Momenten är olika långa och antalet gemensamma arbetsuppgifter varierar. Räkna med en till två timmar per vecka under ett läsår. 

Anmäl er till nyhetsbrevet Elevhälsokompetens och få en påminnelse och en kort information via mejl inför varje moment. I anslutning till vissa utvalda moment finns också webbinarier.

Planeringsstöd

Ni behöver planera ert upplägg och anpassa innehållet i materialet till verksamhetens förutsättningar och behov. Rektor och huvudman behöver skapa förutsättningar för regelbundna träffar och gemensam kompetensutveckling. I kalendariet kan ni se tidplan, momentens olika mål och innehåll.

Inför uppstarten av kompetensutvecklingen behöver ni tydliggöra roller och ansvar. Vi rekommenderar att ni utser några roller i förväg:

  • en samordnare som tar del av de olika momenten i förväg och planerar ett relevant upplägg 
  • en samtalsledare som fördelar ordet under era träffar och fokuserar på det som ni ska diskutera  
  • en mötessekreterare som dokumenterar era gemensamma arbetsuppgifter.

Publicerat 2024-08-26