Materialet Att höja skolans elevhälsokompetens

Det här materialet ger er en struktur till att utveckla ert elevhälsoarbete under ett läsår.

Materialet består av åtta moment som bygger på varandra. Varje moment inleds med en kort beskrivning av innehållet och förslag på i vilken ordning ni ska arbeta med innehållet.

Målen för de åtta momenten:

  1. Ert nuläge är tydligt och en utgångspunkt för ert utvecklingsarbete.
  2. Styrdokumenten är er gemensamma grund.
  3. Ni har en samsyn kring begrepp, roller och uppdrag.
  4. Ni har utforskat er samtalskultur.
  5. Era möten, planer, rutiner, policyer och liknande ger stöd för ett mer förebyggande och hälsofrämjande arbetssätt.
  6. Verksamhetens uppdrag kring hälsa och lärande är tydligt.
  7. Den tvärprofessionella analysen av ert systematiska kvalitetsarbete är stärkt.
  8. Ni har identifierat framgångsfaktorer och beslutat hur ert arbete ska fortsätta.

Samtliga moment består av rubrikerna Se, Läs, Reflektera, Diskutera och Dokumentera. Under rubrikerna finns filmer, texter, individuella reflektionsfrågor och gemensamma arbetsuppgifter. Begreppen elevhälsa och elevhälsoarbete används oavsett skolform.

För dina egna reflektioner kan du ladda ned en loggbok. Reflektionerna är både ett stöd för ditt lärande och en förberedelse inför gemensamma uppgifter.

För er som följer rekommenderat kalendarium:  

Upplägget och innehållet bygger på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Ett elevhälsoarbete utgår från flera olika perspektiv i forskningen. Stödet bygger på den kunskap som SPSM, förskolor, skolor och huvudmän byggt upp i flera års tid. Dessutom bygger stödet på befintlig forskning och resultaten från forskning av materialets följeforskare.

För synpunkter, förslag på revideringar eller tillägg gällande upplägg och innehåll, kontakta elevhalsa@spsm.se.

Läs mer på sidan Om materialet.


Moment 1 - Uppstart.

Publicerat 2024-08-26