Om materialet Att höja skolans elevhälsokompetens

Sedan den nuvarande skollagen trädde i kraft 2011 har många verksamheter brottats med att förändra sitt arbetssätt från en uppdelning av skolhälsovård, elevvård och specialpedagogiska insatser till en elevhälsa som bygger på samverkan. Lagen fokuserar på sambandet mellan lärande och hälsa genom att knyta den samlade elevhälsan närmare skolans uppdrag. Sambandet mellan lärande och hälsa har stöd i nationell och internationell forskning.

Skollagen förstärktes 2023 med följande tillägg:

  • Elevhälsans arbete ska bedrivas på individ-, grupp- och skolenhetsnivå och ske i samverkan med lärare och övrig personal.
  • Elevhälsan ska vara en del av skolans kvalitetsarbete.
  • Vid behov ska elevhälsan samverka med hälso- och sjukvården och socialtjänsten.
  • För specialpedagogiska insatser ska det finnas tillgång till specialpedagog eller speciallärare.

Sedan 2015 har SPSM erbjudit materialet Att höja skolans elevhälsokompetens – ett processarbete för likvärdig utbildning, som stöd för att omsätta skollagen i praktiken. Upplägget och innehållet har vidareutvecklats tillsammans med forskare och flera referensgrupper med deltagarnas dokumentation och utvärderingar som grund. Deltagarna representerar stora och små verksamheter, förskolor, grund- och anpassad grundskola, gymnasie- och anpassad gymnasieskola, kommunal vuxenutbildning samt kommunala, fristående och statliga huvudmän. 

SPSM:s medarbetare, som har expertkunskap i elevhälsoarbete, håller i specialpedagogisk fortbildning och rådgivning för förskolor, skolor och huvudmän i hela landet. De samlar in erfarenheter och utvecklar kunskap om elevhälsoarbete tillsammans med verksamheterna. Det här materialet bygger på den beprövade erfarenheten samt ett samarbete med följeforskare som pågått i flera år. Följeforskarna har specialkompetens inom några perspektiv som är betydelsefulla för att utveckla elevhälsoarbete: pedagogik och specialpedagogik, tvärprofessionellt arbete, rektors roll och organiseringsstrukturer. 

Samarbetet med följeforskare har resulterat i två forsknings- och utvecklingsskrifter:  

Följeforskarnas olika perspektiv är viktiga bidrag till kunskapen om elevhälsoarbete. I materialet bidrar även andra forskare och sakkunniga med ytterligare perspektiv. Materialet innehåller också filmer med inspiration från verksamheter, sakkunniga och forskare.


Materialet Att höja skolans elevhälsokompetens.

Publicerat 2024-08-27