Moment 7. Systematiskt kvalitetsarbete och elevhälsoarbete

I detta moment konkretiserar ni ert hälsofrämjande, förebyggande och åtgärdande arbete och tar reda på hur ert elevhälsoarbete kan bli mer proaktivt. Målet med momentet är att stärka den tvärprofessionella analysen i det systematiska kvalitetsarbetet.

För er som följer rekommenderat kalendarium genomförs moment 7 under vecka 14 till vecka 22. Momentet innehåller en större arbetsuppgift.

Se

Filmer på andra webbplatser


Läs


Reflektera

  • Utifrån din yrkesprofession - vilka tankar och funderingar väcker detta moment?

Sammanfatta dina individuella reflektioner i Loggboken. Ditt perspektiv blir ett viktigt bidrag i era gemensamma diskussioner.


Diskutera och dokumentera

Elevhälsan ska vara en del av skolans systematiska kvalitetsarbete. Genom att undersöka, analysera och lära tillsammans kan verksamheten göra en förflyttning till att i huvudsak arbeta förebyggande och hälsofrämjande. Ett sådant arbetssätt bidrar till proaktiva insatser och ett åtgärdande arbete av högre kvalitet.

Gör gemensam arbetsuppgift 9 för att stärka den tvärprofessionella analysen i ert systematiska kvalitetsarbete.

  1. Ladda ned reflektionsunderlaget Hjärtat och mallen Det gemensamma elevhälsoarbetet (Word-dokument, 47 kB).
  2. Konkretisera ert elevhälsoarbete i mallen Det gemensamma elevhälsoarbetet.
  3. Utgå från de fyra områdena med frågor nedan för att tillsammans fördjupa diskussionen om hur ert elevhälsoarbete kan bli mer proaktivt samt få högre kvalitet.

Frågor att diskutera

Konkretisera elevhälsoarbetet
  • Vilka åtgärdande, förebyggande och hälsofrämjande insatser gör ni idag?
  • Vilka insatser lägger ni mycket tid på? Vilka insatser återkommer ofta?
  • Hur kan det arbetet förflyttas till att bli mer förebyggande och hälsofrämjande på skolenhets-, grupp- och individnivå?
  • Hur gör ni det tydligare vem som ska göra vad och på vilket sätt? Hur dokumenterar ni det?
Identifiera verksamhetens utmaningar och barn och elevers behov
  • Hur tar ni reda på vilka behov era barn och elever har för lärande, utveckling och hälsa? Vilka underlag har ni: kartläggningar, resultat, enkäter, dialoger eller liknande?
  • Hur identifierar ni behoven på gruppnivå? På skolenhetsnivå?
  • Vilka utvecklingsområden behöver ni prioritera och fokusera på?
Främja lärande, utveckling och hälsa
  • Vad gör ni som främjar lärande, utveckling och hälsa? Vilka friskfaktorer finns i er verksamhet? Hur kan det synliggöras?
  • Vilka mål behöver ni formulera för ert hälsofrämjande arbete?
  • Vilka riskfaktorer finns? Vilka hinder för lärande och risker för ohälsa behöver ni förebygga? Vilka skyddsfaktorer kan ni stärka?
Lär av varandra
  • Hur följer ni upp ert gemensamma elevhälsoarbete?
  • Vad har varit framgångsrikt i ert hälsofrämjande, förebyggande och åtgärdande arbete och hur vet ni det? Vad GÖR det ni gör? Vad säger era barn eller elever?
  • På vilka sätt tar ni stöd av forskning?

Dokumentera

Dokumentera era diskussioner om Hjärtat och spara dokumentationen så att alla kan nå den. Dokumentationen är ett underlag för ert fortsatta utvecklingsarbete.


Moment 8 - Uppföljning.

Publicerat 2024-08-08