Moment 5. Stödjande strukturer för elevhälsoarbete

I detta moment inventerar ni och utvecklar era strukturer. Målet är att era möten, planer, rutiner, policyer och liknande stödjer ett mer förebyggande och hälsofrämjande arbetssätt.

För er som följer rekommenderat kalendarium genomförs moment 5 under vecka 2 till vecka 9. Momentet innehåller en större gemensam arbetsuppgift.

Se


Reflektera

  • Utifrån din yrkesprofession - vilka tankar och funderingar väcker detta moment?

Sammanfatta dina individuella reflektioner i Loggboken. Ditt perspektiv blir ett viktigt bidrag i era gemensamma diskussioner.


Diskutera och dokumentera

Alla organisationer behöver stödjande strukturer för att verksamheten ska kunna utföra sitt uppdrag och nå sina mål. I förskolan och skolan kan det handla om möten, planer, rutiner, policyer och liknande. De påverkar hur arbetet utförs i verksamheten och vilka konsekvenser det får för barn och elever. Tydliga strukturer ger förutsättningar för att förändra arbetssätt. 

Rummet – Utveckla skolans strukturer

Syftet med Rummet är att utveckla verksamhetens strukturer. Genom att utveckla strukturer så att de ger stöd och vägledning i det vardagliga arbetet skapar förskolan och skolan förutsättningar för ett mer förebyggande och hälsofrämjande arbetssätt. Speltid: 7 minuter.

Gör gemensam arbetsuppgift 7 för att inventera, sortera, synliggöra, tydliggöra, göra och analysera era stödjande strukturer.

  1. Ladda ned Reflektionsunderlaget Rummet och mallen Bokhyllan (Word-dokument, 59 kB).
  2. Gör en sammanställning av de möten, planer, rutiner, policydokument och liknande som finns i er verksamhet i mallen Bokhyllan. 
  3. Gör en gemensam analys utifrån frågorna nedan.

Frågor att diskutera

Inventera 
  • Vilka strukturer finns i vår ”bokhylla”? 
Sortera
  • Vilka strukturer fungerar väl? 
  • Är det någon struktur som saknas?
  • Finns det någon struktur som bör sorteras bort?
  • Vilka strukturer påverkar varandra? På vilka sätt?
  • Vilka strukturer behöver vi utveckla vidare? 
  • Prioritera och välj ut en struktur att utveckla. 
Synliggör
  • Hur syns det förebyggande och hälsofrämjande arbetet i den struktur vi valt?
  • På vilka sätt kan vi använda oss av varandras kompetens för att synliggöra det förebyggande och hälsofrämjande arbetet ytterligare? 
  • Hur märks det att vårt förhållningssätt fokuserar på möjligheter och hälsa? 
Tydliggör
  • Vad behöver vi förtydliga?
  • Hur vet vi vem som ska göra vad, när och på vilket sätt?
  • Hur förankrar vi strukturen i vår verksamhet?
Prova
  • Prova att följa strukturen under en bestämd tid. 
  • Hur kan vi stötta varandra att följa strukturen? 
  • Hur kan vi samla på oss erfarenheter?
Utvärdera
  • Vägleder och stödjer strukturen arbetet i vår vardag? På vilka sätt?
  • Vad har varit framgångsrikt?
  • Hur kan vi använda våra framgångsfaktorer i det fortsatta arbetet?
  • Vad behöver utvecklas vidare?

Dokumentera

Dokumentera era diskussioner om Rummet och spara dokumentationen så att alla kan nå den. Dokumentationen är ett underlag för ert fortsatta utvecklingsarbete.


Moment 6 - Elevhälsokompetens.

Publicerat 2024-07-05