Moment 2 - Omgivningens betydelse för en kommunikativ och tillgänglig lärmiljö
Lärmiljön ska ge goda förutsättningar och möjligheter till kommunikation för alla. I den är kommunikationen i centrum hela dagen. Hur kommunikationen fungerar för den som är i behov av AKK avgörs av omgivningens kunskap, förhållningssätt och förväntningar samt tillgången till olika kommunikationssätt. Omgivningen har ansvar för att barn, elev och den vuxne i behov av AKK ges möjlighet att utveckla sin kommunikation. Ansvaret innebär att vara medveten om sitt förhållningssätt som samspelspartner och förebild i kommunikationen. Med förhållningssätt menas att bland annat uppmärksamma, bekräfta och förvänta sig kommunikativa initiativ.
Som pedagog handlar det också om att tänka igenom hur lärande och kommunikation ska fungera kopplat till personens lärande och utveckling med AKK.
Se
Läsa
Reflektera
- Gav filmerna och artiklarna några nya insikter? I så fall vilka?
- Hur gör du för att barn, elever eller vuxna i din omgivning ska känna sig delaktiga i kommunikation och samspel? Hur ser det ut i olika situationer och aktiviteter, till exempel lek, rast och lektioner i olika ämnen?
- På vilket sätt ger du förutsättningar för att utveckla rättigheten till kommunikationen med stöd av AKK i din verksamhet?
- På vilket sätt bidrar du till utveckling och rätten till kommunikation?