Mona Ekelind med elever på Gråsparvsskolan i Lund.

AKK och flerspråkighet

Språk och kulturell identitet hör ihop. För barn, unga och vuxna som är flerspråkiga och samtidigt har behov av AKK är det viktigt att omgivningen tar hänsyn till det. Det kan till exempel handla om att ha kunskap om hur familjer kommunicerar, vilka språk som används, hur dessa kombineras.

Erfarenheterna visar att användningen av svenska tecken tillsammans med modersmålet underlättas om man från början lär sig tecknen på modersmålet. Tecken som AKK (TAKK) kan användas tillsammans med modersmålet i hemmet och samma tecken kan användas av svenskspråkig personal i förskola, skola och i andra sammanhang. TAKK blir här en viktig bro mellan språken. Kommunikation på modersmålet tillsammans med tecken och bilder är ett bra stöd i tal-, språk- och kommunikationsutvecklingen.

Kulturella skillnader i språk

Språk skiljer sig åt till form och innehåll. Samtidigt kan olika normer gälla för hur språket används och påverka hur kommunikationen sker.

Likheter och skillnader mellan språk och hur de används har betydelse när vi ger stöd och utvecklar AKK. När det gäller flerspråkighet och AKK behöver vi vara öppna för hur omgivningen kommunicerar där AKK ska användas.

I projektet TAKK för språket har Mim kunskapscentrum uppmärksammat behovet av samverkan mellan förskola, skola och hemmet.

Andra webbplatser om AKK och flerspråkighet

Språkens hus, center för språkstörning och flerspråkighet.

Publicerat tisdag 11 november 2014 Granskat onsdag 28 september 2016