Matematik grundskola
När elever börjar skolan har de väldigt olika erfarenheter av matematik. Vissa av eleverna kan talens namn och ordning upp till 20 och kan dessutom räkna 10-20 föremål. Andra elever har ännu inte knäckt "räknandekoden". Forskning och beprövad erfarenhet visar att elever i den senare gruppen riskerar att få svårigheter med matematik resten av sin skoltid.
I boken Att förstå och använda tal (McIntosh, 2008) och Skolverkets diagnosmaterial Diamant- Nationella diagnoser i matematik, framgår att den grundläggande aritmetiken har en avgörande betydelse för elevens fortsatta matematikinlärning. Matematikkunskaper handlar inte enbart om att kunna räkna, utan om att förstå den matematik som används.
Garantin för tidigt stöd
I lågstadiet är garantin för tidiga stödinsatser ett stöd för dig som lärare. I garantin ingår Skolverkets material Bedömningsstöd i taluppfattning, som ska underlätta din bedöma elevernas matematiska tänkande. Genom samråd med personal med specialpedagogisk kompetens planerar och genomför du sedan insatser för de elever som är i behov av stöd.
- Läs mer om garantin för tidigt stöd
- Bedömningsstöd i matematik i grundskolan, Skolverket
- Nationellt bedömningsstöd i taluppfattning, Skolverket
Anpassa undervisningen

En tillgänglig lärmiljö kräver kunskap om på vilka sätt undervisningen kan utformas för att möta alla elever oavsett elevens funktionsförmåga.
Video
Förslag på frågor att samtala om utifrån filmen
- Vad krävs av undervisningsinnehållet för att det ska fungera för samarbete i par eller triogrupper?
- Hur kan jag som lärare tänka när jag sätter samman paren eller triogrupperna?
- Hur kan jag som lärare stödja och utveckla elevernas samarbetsförmåga?
- Vad innebär denna arbetsform, att elever lär av varandra, för mig som lärare?
Vill du läsa mer om Cirkelmodellen kopplat till matematikundervisningen? Stöttning i matematikspråket
Låt eleverna sammanfatta
I boken Stärk språket stärk lärandet, ges flera exempel på hur du som lärare kan förvissa dig om att eleverna förstår en uppgift.
- Låt eleverna parvis eller i mindre grupper skriva en sammanfattning som inte får vara längre än ett visst antal ord och förklara att det är för att de måste koncentrera sig på det allra viktigaste.
- Låt eleverna föreslå en rubrik på uppgiften.
- Låt eleverna parvis eller i mindre grupper återberätta för varandra hur de uppfattat problemet i matematikuppgiften och ge dem i uppgift att bestämma vilken mening som bäst sammanfattar innehållet i uppgiften.
Analysera elevernas felsvar och missförstånd
Att utforma frågor som är genomtänkta och handlar om det som är centralt i undervisningen är betydelsefullt. Det är även av yttersta vikt i undervisningen att ge utrymme för eleverna att lämna väl genomtänkta svar och att som lärare kunna analysera kvaliteten i det svar som en elev ger.
Informationen som eleverna ger är en viktig förutsättning för att du som lärare ska kunna anpassa din undervisning utifrån elevernas behov. Elevernas felaktiga svar kan bero på olika typer av felaktiga föreställningar.
I vissa undervisningssituationer i matematikundervisningen behöver du som lärare snabbt kunna stämma av om eleverna har förstått vissa nyckelmoment. Det finns en uppsjö av tekniker du som lärare kan använda dig av kopplat till detta. I litteraturlistan nedan finns många exempel. Det viktiga är att du funderar över vad den valda tekniken skapar för ny information och nya idéer och uppslag till din kommande undervisning.
Återkoppling
Att ge elever återkoppling är en viktig del av matematikundervisningen. Genom återkopplingen bekräftar du som lärare det eleverna har gjort och lärt sig. När du ger eleverna återkoppling på deras matematiska lärande visar du som lärare en riktning och uppmuntran för elevens nästa steg i utvecklandet av de matematiska förmågorna.
Det är viktigt att skapa ett tillåtande klimat där eleverna vågar be om hjälp då de stöter på ett problem i undervisningen. I boken Att bedöma och sätta betyg- tio utmaningar i lärares vardag, framhåller författarna det tillåtande klimatet som en förutsättning för lärande. Genom att du som lärare använder dig av frågor och dialog istället för att ge konkreta förslag på hur eleven ska gå tillväga får du också eleverna att bli mer delaktiga
Video
Litteraturförslag
Grettve, A., Israelsson, M., och Jönsson, A. (2014) Att bedöma och sätta betyg- tio utmaningar i en lärares vardag Natur & Kultur
Hajer, M., Kindenberg, B. och Ramsfeldt, S. (2014) Språkutvecklande arbetssätt i matematik Stockholm: Hallgren & Fallgren Studieförlag AB
Lundahl, C., (2011) Bedömning för lärande Norstedts förlag
McIntosh, A., (2008) Förstå och använda tal- en handbok
Skolverket (2015) Texter i matematik
Skolverket, bedömningsstöd diagnosmaterial