
Specialpedagogiskt stöd
Vi erbjuder specialpedagogiskt stöd i form av rådgivning, specialpedagogiskt utredning, information och kompetensutveckling till förskolor och skolverksamheter i hela landet.
Hos oss får du stöd att utveckla arbetssätt och lärmiljöer som är tillgängliga för barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning. Syftet är att de ska få möjlighet att nå målen för utbildningen.
Det specialpedagogiska stödet ger vi i form av rådgivning och utredning. Du kan också få kompetensutveckling genom att ta del av vårt utbud av kurser och aktiviteter. En annan form av stöd är kompetensutvecklande
stödmaterial som kan bidra till arbetet med att utveckla verksamheten inom olika områden.
Vårt stöd utgår från gällande styrdokument och ska bidra till en likvärdig och tillgänglig lärmiljö som ger förutsättningar för delaktighet för alla barn, elever och vuxenstuderande.
Vem kan få stöd?
Vi samverkar med dig som ansvarar för förskolor, skolor och vuxenutbildning. Det gör vi för att du ska kunna anpassa lärmiljön utifrån det behov som finns i din organisation och verksamhet. Sök specialpedagogiskt stöd, ni blir kontaktade av en rådgivare in om 1-2 veckor.
Du som arbetar som lärare, förskollärare, fritidspedagog, speciallärare, specialpedagog eller inom elevhälsan kan också få specialpedagogiskt stöd av oss. Stödet ska sökas i samråd med ansvarig chef.
Alla som har frågor om pedagogiska konsekvenser av funktionsnedsättningar kan kontakta vår tjänst Fråga en rådgivare.
Specialpedagogisk rådgivning
Rådgivningen innebär ett samarbete mellan er och oss där vi tillsammans utgår från ert behov av stöd. Det sker i en dialog där du får ett konsultativt stöd att utveckla kunskap och kompetens i frågor om att utveckla lärmiljön. Rådgivningen handlar också om att utveckla det pedagogiska arbetet kopplat till extra anpassningar och särskilt stöd. Innehåll och arbetssätt i rådgivningen anpassar vi efter behoven i er verksamhet.
Specialpedagogisk utredning
En specialpedagogisk utredning kan vara en del av rektors utredning av behov av särskilt stöd, som genomförs i samband med att en elev inte når kunskapsmål och kunskapskrav. Den specialpedagogiska utredningen erbjuder vi kopplat till vissa funktionsnedsättningar. Den innebär att vi gör en kartläggning av lärmiljön och skolsituationen för ett barn eller en elev. När utredningen är genomförd får ni pedagogiska rekommendationer som stöd för ert fortsatta arbete. När det gäller barn i förskolan kan en specialpedagogisk utredning vara ett led i de tidiga insatserna som behövs för att förebygga svårigheter i skolan.
Vi erbjuder specialpedagogisk utredning till förskolechef och rektor kring barn och elever
Specialpedagogiskt stöd
Specialpedagogiskt stöd
SPSM ger stöd om specialpedagogik,
det vill säga stöd till skolor och lärare
som undervisar de elever med funktionsnedsättning
som behöver specialpedagogik.
Vi ger information och utbildning.
Vi ger specialpedagogisk rådgivning
och vi kan göra en specialpedagogisk utredning.
Vi ger stöd till personal i offentliga skolor
och personal i friskolor som staten kontrollerar.
Vi ger specialpedagogisk rådgivning
om en elev eller en grupp med elever.
Vi gör specialpedagogisk utredning
om elever som har synnedsättning,
elever som har synnedsättning och någon annan funktionsnedsättning,
elever som har en svår språkstörning,
elever som har hörselnedsättning och utvecklingsstörning,
elever som har hörselnedsättning och autism,
elever som är födda dövblinda
och elever som blivit dövblinda när de var mycket små.
Vi ger information om anpassade läromedel
för barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättning.
Vi ordnar utbildning om specialpedagogik.
Vi ger information till föräldrar
och till dem som har ansvar för en skola.
Vi är med och utvecklar specialpedagogik.
Att ansöka om specialpedagogiskt stöd
Du ansöker om specialpedagogiskt stöd
här på vår webbplats.
Du använder ett formulär som du hittar här.
Läs om exempel på stöd i våra artiklar
- Kommun: I Norrtälje kommun satsar de stort på neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
- Förskola: Kvalitetsutvecklande arbete i förskolan där leken står i fokus
- Grundskola: Trygg skolmiljö när eleverna lär känna varandra i små skiftande grupper
- Grundskola: Skolan där trygghet, trivsel och relationer står i fokus
- Grundsärskola: Teknik och knappar som kommunikationsverktyg för barn med dövblindhet
- Gymnasiesärskola: Studie visar att Värderingsverktyget ger bra stöd
- Gymnasieskola: Insatserna som lett till högre betyg och färre avhopp i gymnasiet
- Sök statsbidrag: 88 miljoner till utvecklingsprojekt för en likvärdig utbildning