Hoppa till innehåll
På SPSM:s webbplats används webbkakor bland annat för att underlätta ditt besök. Webbkakor som är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera har redan sparats i din dator och försvinner när du stänger din webbläsare. Läs mer om webbkakor på spsm.se
Specialpedagogiska skolmyndigheten
  • Talande webb
  • Other languages
  • Logga in
Specialpedagogiska Skolmyndigheten
    • Funktionsnedsättning Visa/dölj undersidor till Funktionsnedsättning
    • Stöd Visa/dölj undersidor till Stöd
    • Läromedel Visa/dölj undersidor till Läromedel
    • Kurser och aktiviteter Visa/dölj undersidor till Kurser och aktiviteter
    • Skolalternativ Visa/dölj undersidor till Skolalternativ
    • Om oss Visa/dölj undersidor till Om oss
    • Kriget i Ukraina
      • Ukraina: Så möter du nyanlända barn och elever
      • Elevhälsa: Nyanlända elever med funktions­nedsättning
      • Prata med barn och elever om kriget i Ukraina
    • Specialpedagogiskt stöd
      • Digitalt lärande
        • Utveckla digital kompetens
        • Digital lärmiljö
          • Tillgänglighet i operativsystem
          • Tillgänglighet på webbplatser
        • Stöd med digitala verktyg
          • Att välja digitala verktyg
          • Individuella inställningar
          • Läsa med digitala verktyg
          • Skriva med digitala verktyg
          • Räkna med digitala verktyg
          • Kommunicera med digitala verktyg
          • Planera och strukturera med digitala verktyg
        • Roller och ansvar
        • Skoldatatekens stöd
        • Filmer om digitalt lärande
      • Främja skolnärvaro
      • Läsa och skriva
        • Strukturerad fonem- grafemkoppling
      • Matematik
        • Matematik förskola
        • Matematik förskoleklass
        • Matematik fritidshem
        • Matematik grundskola
        • Matematik gymnasieskola
        • Matematik vuxenutbildning
      • Nyanlända elever
      • Rörelse och fysisk aktivitet
        • Roller och ansvar
        • Lärmiljöer att uppmärksamma
        • Förskolan
        • Skolan
          • Ämnet idrott och hälsa
            • Aktivitetshjul
            • Betyg och bedömning
            • Elevers röster
          • Ämnesområdet motorik
          • Fritidshemmet
        • Avhandlingar, vetenskapliga artiklar och rapporter
        • Utomhus­under­visning
      • Språk och kommunikation
        • Punktskrift
          • Uppsatser i ämnet punktskrift
        • Alternativ och kompletterande kommunikation
          • Manuell och kroppsnära AKK
            • Naturliga reaktioner och signaler
            • Tecken som AKK
          • Grafisk AKK
            • Konkreta föremål
            • Bilder som kommunikation
            • Piktogram
            • Bliss
            • Bokstäver
          • Litteratur om AKK
          • AKK och flerspråkighet
          • Studiepaket: AKK
        • Svenskt teckenspråk
          • Teckenspråkets dag 14 maj
          • Tvåspråkighet
            • Videoföreläsningar
      • Stadie­övergångar och skol­byten
    • Bidrag
      • Skolor och förskolor
        • Regionala utbildningsinsatser
        • Särskild undervisning på sjukhus
        • Anpassade lärmiljöer som del av särskilt stöd
        • Utvecklingsprojekt
          • Utvecklingsprojekt för barn och elever med funktionsnedsättning
            • Inspirerande exempel på utvecklingsprojekt
              • Statsbidrag förskola
              • Statsbidrag grundskola
              • Statsbidrag gymnasieskola
              • Statsbidrag vuxenutbildning
              • Statsbidrag blandade skolformer
          • Utvecklingsprojekt för barn och elever med synnedsättning eller blindhet
          • Utvecklingsprojekt kopplade till kurs inom vuxenutbildningen
          • Utvecklingsprojekt för huvudman gällande elevhälsoarbete
      • Universitet och högskola
        • Så här ansöker du
      • Teckenspråksutbildning för vissa föräldrar -TUFF
        • Viktiga tidpunkter
        • Så här ansöker du
        • Person- och kursregister
      • Folkhögskola
        • Särskilt utbildningsstöd
          • Frågor och svar
        • Förstärkningsbidrag
        • Viktiga tidpunkter för särskilt utbildningsstöd inom Folkhögskola
        • Så här ansöker du om särskilt utbildningsstöd inom Folkhögskola
      • Privatpersoner
        • Bidrag ur stiftelser
        • Bidrag vid vissa korta kurser
          • Så här ansöker du om bidrag för korta kurser
        • Bidrag för vuxna som får särskild utbildning på komvux
          • Viktiga tidpunkter för utbetalning
          • Så här ansöker du
      • Omvårdnadsinsatser rörelse­hinder­anpassad utbildning
        • Huvudmän för omvårdnad
        • Viktiga tidpunkter
        • Så här ansöker du
      • Läromedels­producenter
    • Delaktighet
      • Delaktighetsmodellen
      • Barn och elevers rätt att uttrycka sin mening
    • Elevhälsa
      • Att främst arbeta förebyggande och hälsofrämjande
      • Samverkan för elevhälsa
      • Systematisera skolans elevhälsoarbete
      • Stödmaterial elevhälsa
      • Filmade föreläsningar och webbinarier
      • Vidare läsning
    • Stödmaterial och studiepaket
      • Mentorshandboken
      • Studiepaket AKK
      • Studiepaket digitala verktyg och AKK
      • Studiepaket dubbla läroplaner
      • Studiepaket Läs- och skrivsvårigheter F–3
      • Studiepaket NPF
      • Studiepaket placerade barn
      • Studiepaket språkstörning
      • Studiepaket systematik för tidiga stödinsatser
      • Studiepaket vuxen
      • Studiepaket ämnesområden
      • Stödmaterial elevhälsa
      • Stödmaterial förskola
      • Stödmaterial hörselnedsättning
      • Stödmaterial matematiksvårigheter
      • Särskilt stöd till nyanlända elever
    • För dig som är elev
      • Dina rättigheter
        • Delaktighet för dig som elev
        • Anpassningar i skolan
      • Vem bestämmer?
        • Vad säger lagen?
      • Vem kan hjälpa?
        • Elevhälsan
        • Diskriminering
      • Bra exempel och förebilder
    • European Agency
      • Organisation och kontakter
      • Pågående projekt
    • Forskning och utveckling
      • Våra skrifter, lägesrapporter och systematiska översikter
        • Fritidshemmet ur olika forskares perspektiv
          • Barnets röst i samspelet är centralt för delaktighet i fritidshemmet
          • Fritidshemspedagogik säkerställer utrymme för barns individuella skillnader
          • Låt eleverna vara med och påverka aktiviteter och den undervisning som de är intresserade av på fritidshemmet
        • Att främja delaktighet och lärande hos elever med synnedsättning
          • Vi behöver förstå vad  synnedsättningen innebär för lärande och delaktighet
      • Aktuellt om forskning
      • Avhandlingar
      • Vad är vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet?
      • Vår roll som forskningsspridare
    • Fråga en rådgivare
      • Rådgivning och utredning
    • För dig som är vårdnadshavare
      • Vårdnads­havare till ett barn inom resurs­centrens mål­grupper
    • Inkluderande utbildning
      • Filmer och samtalsunderlag om inkluderande utbildning
    • Lagar och rättigheter
      • Om rättigheter
        • Rättigheter för personer med funktions­nedsättning
        • Barnets rättigheter
        • Rätt till utbildning och rättigheter inom utbildningen
        • Rätt till språk och kommunikation
        • Rätt till lek, vila, rekreation, kultur och idrott
        • Rätt till tillgänglighet
        • Rätt till delaktighet
        • Rätt till inkludering
        • Jämställd utbildning reflektionsmaterial
      • Bedömning och betyg
        • Grundsär- och gymnasiesärskolan och komvux som särskild utbildning
      • Rätt till extra anpassningar och särskilt stöd
      • Utredning av en elevs behov av särskilt stöd
      • Garantin för tidigt stöd
        • Stöd i arbetet med garantin
          • Systematik i arbetet
          • Dialogduk för garantin
          • Organisera arbetet
          • Specialpedagogiska frågor
          • Podden Lika värde om garantin
        • Bakgrund till garantin
      • Hjälpmedel för barn och elever med funktionsnedsättning
    • Tillgänglighet
      • Tillgänglighets­modell
        • Förutsättningar för lärande
        • Pedagogisk, social och fysisk miljö
      • Arbetet med barn och elever
      • Ljudmiljö
        • Så skapar du bra ljudmiljö
        • Vad säger lagen?
        • Fördjupning om ljud
        • Länkar och tips
    • Vuxenutbildning
    1. Start
    2. Stöd
    3. Fråga en rådgivare

    [Frågor och svar]

    Dela på Facebook Tipsa via mail Dela på Linkedin Dela på Twitter Skriv ut
    Publicerat tisdag 21 april 2020

    Specialpedagogiska skolmyndigheten

    • Kontakta oss
    • Organisation och uppdrag
    • Följ oss
    • Samverkan och projekt
    • Tidningen Lika värde
    • Begära ut allmän handling

    Om webbplatsen www.spsm.se

    • Kakor (Cookies)
    • Lyssna
    • Lättläst svenska
    • GDPR, dataskyddsförordningen
    • Sidor på teckenspråk
    • Tillgänglighet för vår externa webbplats

    Press

    • Pressrum
    • Pressmeddelanden
    • Pressbilder
    • Logotyp

    Våra webbplatser

    • Hitta läromedel
    • VKlass
    • Fortbildning
    • Webbutiken

    Följ oss

    • SPSM på Facebook
    • SPSM på Twitter
    • SPSM på Youtube
    • SPSM på Instagram
    • Följ oss på Linkedin

    Kontakta oss

    Telefon: 010 473 50 00

    E-post: spsm@spsm.se

    Specialpedagogiska skolmyndigheten