Hoppa till innehåll
På SPSM:s webbplats används webbkakor bland annat för att underlätta ditt besök. Webbkakor som är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera har redan sparats i din dator och försvinner när du stänger din webbläsare. Läs mer om webbkakor på spsm.se
Specialpedagogiska skolmyndigheten
  • Talande webb
  • Other languages
  • Logga in
Specialpedagogiska Skolmyndigheten
  • {{ahit.Query}}
  • Funktionsnedsättning Visa/dölj undersidor till Funktionsnedsättning
  • Stöd Visa/dölj undersidor till Stöd
  • Läromedel Visa/dölj undersidor till Läromedel
  • Kurser och aktiviteter Visa/dölj undersidor till Kurser och aktiviteter
  • Skolalternativ Visa/dölj undersidor till Skolalternativ
  • Om oss Visa/dölj undersidor till Om oss
  • Kriget i Ukraina
    • Ukraina: Så möter du nyanlända barn och elever
    • Elevhälsa: Nyanlända elever med funktions­nedsättning
    • Prata med barn och elever om kriget i Ukraina
  • Specialpedagogiskt stöd
    • Digitalt lärande
      • Utveckla digital kompetens
      • Digital lärmiljö
        • Tillgänglighet i operativsystem
        • Tillgänglighet på webbplatser
      • Stöd med digitala verktyg
        • Att välja digitala verktyg
        • Individuella inställningar
        • Läsa med digitala verktyg
        • Skriva med digitala verktyg
        • Räkna med digitala verktyg
        • Kommunicera med digitala verktyg
        • Planera och strukturera med digitala verktyg
      • Roller och ansvar
      • Skoldatatekens stöd
      • Filmer om digitalt lärande
    • Främja skolnärvaro
    • Läsa och skriva
      • Strukturerad fonem- grafemkoppling
    • Matematik
      • Matematik förskola
      • Matematik förskoleklass
      • Matematik fritidshem
      • Matematik grundskola
      • Matematik gymnasieskola
      • Matematik vuxenutbildning
    • Nyanlända elever
    • Rörelse och fysisk aktivitet
      • Roller och ansvar
      • Lärmiljöer att uppmärksamma
      • Förskolan
      • Skolan
        • Ämnet idrott och hälsa
          • Aktivitetshjul
          • Betyg och bedömning
          • Elevers röster
        • Ämnesområdet motorik
        • Fritidshemmet
      • Avhandlingar, vetenskapliga artiklar och rapporter
      • Utomhus­under­visning
    • Språk och kommunikation
      • Punktskrift
        • Uppsatser i ämnet punktskrift
      • Alternativ och kompletterande kommunikation
        • Manuell och kroppsnära AKK
          • Naturliga reaktioner och signaler
          • Tecken som AKK
        • Grafisk AKK
          • Konkreta föremål
          • Bilder som kommunikation
          • Piktogram
          • Bliss
          • Bokstäver
        • Litteratur om AKK
        • AKK och flerspråkighet
        • Studiepaket: AKK
      • Svenskt teckenspråk
        • Teckenspråkets dag 14 maj
        • Tvåspråkighet
          • Videoföreläsningar
    • Förfrågningsformulär
    • Stadie­övergångar och skol­byten
  • Bidrag
    • Skolor och förskolor
      • Regionala utbildningsinsatser
      • Särskild undervisning på sjukhus
      • Anpassade lärmiljöer som del av särskilt stöd
      • Utvecklingsprojekt
        • Utvecklingsprojekt för barn och elever med funktionsnedsättning
          • Inspirerande exempel på utvecklingsprojekt
            • Statsbidrag förskola
            • Statsbidrag grundskola
            • Statsbidrag gymnasieskola
            • Statsbidrag vuxenutbildning
        • Utvecklingsprojekt för barn och elever med synnedsättning eller blindhet
        • Utvecklingsprojekt kopplade till kurs inom vuxenutbildningen
        • Utvecklingsprojekt för huvudman gällande elevhälsoarbete
    • Universitet och högskola
      • Så här ansöker du
    • Teckenspråksutbildning för vissa föräldrar -TUFF
      • Viktiga tidpunkter
      • Så här ansöker du
      • Person- och kursregister
    • Folkhögskola
      • Särskilt utbildningsstöd
        • Bidrag till utvecklingsprojekt
        • Frågor och svar
      • Förstärkningsbidrag
      • Viktiga tidpunkter för särskilt utbildningsstöd inom Folkhögskola
      • Så här ansöker du om särskilt utbildningsstöd inom Folkhögskola
    • Privatpersoner
      • Bidrag ur stiftelser
      • Bidrag vid vissa korta kurser
        • Så här ansöker du om bidrag för korta kurser
      • Bidrag för vuxna som får särskild utbildning på komvux
        • Viktiga tidpunkter för utbetalning
        • Så här ansöker du
    • Omvårdnadsinsatser rörelse­hinder­anpassad utbildning
      • Huvudmän för omvårdnad
      • Viktiga tidpunkter
      • Så här ansöker du
    • Läromedels­producenter
  • Delaktighet
    • Delaktighetsmodellen
    • Barn och elevers rätt att uttrycka sin mening
  • Elevhälsa
    • Att främst arbeta förebyggande och hälsofrämjande
    • Samverkan för elevhälsa
    • Systematisera skolans elevhälsoarbete
    • Stödmaterial elevhälsa
    • Filmade föreläsningar och webbinarier
    • Vidare läsning
  • Stödmaterial och studiepaket
    • DATE lärmaterial
    • Mentorshandboken
    • Studiepaket AKK
    • Studiepaket dubbla läroplaner
    • Studiepaket Läs- och skrivsvårigheter F–3
    • Studiepaket NPF
    • Studiepaket placerade barn
    • Studiepaket språkstörning
    • Studiepaket systematik för tidiga stödinsatser
    • Studiepaket vuxen
    • Stödmaterial elevhälsa
    • Stödmaterial förskola
    • Stödmaterial hörselnedsättning
    • Stödmaterial matematiksvårigheter
    • Särskilt stöd till nyanlända elever
  • För dig som är elev
    • Dina rättigheter
      • Delaktighet för dig som elev
      • Anpassningar i skolan
    • Vem bestämmer?
      • Vad säger lagen?
    • Vem kan hjälpa?
      • Elevhälsan
      • Diskriminering
    • Bra exempel och förebilder
  • European Agency
    • Organisation och kontakter
    • Pågående projekt
  • Forskning och utveckling
    • Våra skrifter, lägesrapporter och systematiska översikter
      • Att främja delaktighet och lärande hos elever med synnedsättning
        • Vi behöver förstå vad  synnedsättningen innebär för lärande och delaktighet
      • Adhd och skolan ur olika forsknings­perspektiv
        • Adhd med egna ord, barn och unga beskriver sina erfarenheter av att vara elev med adhd
        • Neuropsykologiska svårigheter – så kan adhd påverka barn och unga i skolan
        • Pedagogiska relationer och strategier för elever med adhd
    • Aktuellt om forskning
    • Avhandlingar
    • Vad är vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet?
    • Vår roll som forskningsspridare
  • Fråga en rådgivare
    • Frågor och svar
    • Ställ en ny fråga
  • För dig som är vårdnadshavare
    • Vårdnads­havare till ett barn inom resurs­centrens mål­grupper
  • Inkluderande utbildning
    • Filmer och samtalsunderlag om inkluderande utbildning
  • Lagar och rättigheter
    • Om rättigheter
      • Rättigheter för personer med funktions­nedsättning
      • Barnets rättigheter
      • Rätt till utbildning och rättigheter inom utbildningen
      • Rätt till språk och kommunikation
      • Rätt till lek, vila, rekreation, kultur och idrott
      • Rätt till tillgänglighet
      • Rätt till delaktighet
      • Rätt till inkludering
      • Jämställd utbildning reflektionsmaterial
    • Bedömning och betyg
      • Grundsärskola, gymnasiesärskola och komvux som särskild utbildning
    • Rätt till anpassningar och särskilt stöd
    • Åtgärdsprogram
    • Garantin för tidigt stöd
      • Stöd i arbetet med garantin
        • Systematik i arbetet
        • Dialogduk för garantin
        • Organisera arbetet
        • Specialpedagogiska frågor
        • Podden Lika värde om garantin
      • Bakgrund till garantin
    • Hjälpmedel för barn och elever med funktionsnedsättning
  • Tillgänglighet
    • Tillgänglighets­modell
      • Förutsättningar för lärande
      • Pedagogisk miljö
      • Social miljö
      • Fysisk miljö
    • Värderingsverktyget som stöd
    • Arbetet med barn och elever
    • Stöd och inspiration
    • Ljudmiljö
      • Så skapar du bra ljudmiljö
      • Vad säger lagen?
      • Fördjupning om ljud
      • Länkar och tips
  • Undervisning på distans
    • Undervisning
      • Konkreta råd om undervisning på distans
      • Läs- och skrivstöd vid undervisning på distans
      • Upprätthålla relationer
      • Förskola
    • Verksamhet och organisation
      • Elevhälsans roll
      • Till dig med ansvar för utbildnings­verksamhet
      • Skoldatatek och liknande verksamheter
    • Tips till vårdnadshavare
    • Forskning, frågor, länkar och tips
      • Forskning och rapporter om distansundervisning
      • Frågor och svar om undervisning på distans
      • Verktyg och länkar som stöd vid undervisning på distans
      • Filmade tips om undervisning på distans
  • Vuxenutbildning
  1. Start
  2. Stöd
  3. Bidrag
  4. Skolor och förskolor
  5. Utvecklingsprojekt
  6. Utvecklingsprojekt för barn och elever med funktionsnedsättning
  7. Inspirerande exempel på utvecklingsprojekt
  8. Statsbidrag gymnasieskola
Rullstol

Statsbidrag gymnasieskola

Här kan du läsa om utvecklingsprojekt inom grundskola som Specialpedagogiska skolmyndigheten beviljat bidrag till.

Avslutade utvecklingsprojekt inom gymnasieskola

  • Ökad måluppfyllelse för ungdomar i en problematisk skolsituation och kompetensutveckling för pedagoger kring NPF
  • Sociala relationer som grund för goda studieresultat
  • RUM-projektet
  • Strategier och delaktighet för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
  • Formativ bedömning med stöd av AKK
  • Framtidstro – delaktighet och inflytande, centralt i en hälsofrämjande skola
  • Tillgänglighet i lärmiljö på Valdemarsro gymnasium
  • En gymnasieskola för alla
Dela på Facebook Tipsa via mail Dela på Linkedin Dela på Twitter Skriv ut
Publicerat torsdag 30 juni 2022

Bidrags­portalen

Välkommen med din ansökan

Fråga en rådgivare

Fråga en rådgivare, kundtjänsten inom specialpedagogik!

Skicka in din fråga om specialpedagogik till oss.

Du kan även leta bland redan publicerade svar.

Hittar du inte svar din fråga är du välkommen att ringa oss på telefonnummer: 010 473 60 00.

Öppettider under sommaren:

Måndag - torsdag 9.00 - 11.00 från 27 juni - 5 augusti

Telefontider:

  • Måndagar och torsdagar klockan 13-15
  • Tisdagar, onsdagar och fredagar klockan 9:30-11:30

Fler kontaktvägar till vår myndighet hittar du på sidan Kontakta oss.

Specialpedagogiska skolmyndigheten

  • Kontakta oss
  • Organisation och uppdrag
  • Följ oss
  • Samverkan och projekt
  • Tidningen Lika värde
  • Begära ut allmän handling

Om webbplatsen www.spsm.se

  • Kakor (Cookies)
  • Lyssna
  • Lättläst svenska
  • GDPR, dataskyddsförordningen
  • Sidor på teckenspråk
  • Tillgänglighet för vår externa webbplats

Press

  • Pressrum
  • Pressmeddelanden
  • Pressbilder
  • Logotyp

Våra webbplatser

  • Hitta läromedel
  • Vklass
  • Fortbildning
  • Värderingsverktyget
  • Webbutiken

Följ oss

  • SPSM på Facebook
  • SPSM på Twitter
  • SPSM på Youtube
  • SPSM på Instagram
  • Följ oss på Linkedin

Kontakta oss

Telefon: 010 473 50 00

Fax: 010 473 66 42

E-post: spsm@spsm.se

Specialpedagogiska skolmyndigheten