Så här ansöker du

När ska jag ansöka?

Din skola bör lämna in ansökan senast en månad innan utbildningen börjar eller i samband med att du påbörjar en utbildning.

När får jag bidraget?

Vi betalar ut bidraget en gång per månad enligt en utbetalningsplan. Du får pengarna efter att vi fått in en rekvisition från de som arrangerar utbildningen.

Så här ansöker du

  • Om du inte har inloggningsuppgifter skapar du ett konto genom Bidragsportalen. Det är viktigt att du anger ditt mobilnummer då du kommer att får en kod till den varje gång du loggar in.
  • Inom några dagar får du inloggningsuppgifter i ett e-postmeddelande.
  • Logga in till bidragsportalen och fyll i ansökan eller redovisningen. Du kan spara din ansökan eller redovisning för att fortsätta vid ett senare tillfälle.
  • Du skickar in ansökan eller redovisningen genom Bidragsportalen.
  • Du kan logga in till bidragsportalen senare för att följa handläggningen.

Manual för bidragsportalen (PDF-dokument)

Vad händer när jag skickat in ansökan?

När ansökan har kommit in till SPSM gör vi en bedömning. Om vi beviljar bidrag lämnar vi ett förhandsbesked till skolan som sökt bidraget om att de som studerar kommer att få pengar.

I bidragsportalen fyller skolan i en rekvisition för varje månad. Rekvisitionen ska skrivas under av både dig som studerar och den skola som arrangerar utbildningen, innan den skickas till SPSM. Efter att rekvisitionen kommit in till myndigheten betalar vi ut pengarna. Vi gör utbetalning en gång per månad enligt en utbetalningsplan.

Publicerat onsdag 16 oktober 2019