Det är komplext
att kartlägga flerspråkiga elever, eftersom språken påverkar varandra på olika
sätt. Man behöver kartlägga både modersmål och svenska. Det är oftast mycket
svårt att hitta forskningsbaserade kartläggningsmaterial på modersmålet. Därför
behöver modersmålslärare, SVA-lärare och specialpedagog, speciallärare
samverka.
Om eleven inte har läs-och skrivförmåga på sitt modersmål blir läs-och
skrivinlärning på svenska en stor utmaning som kommer att ta lång tid.
Fundera på följande:
Hur ser elevens fonologiska medvetenhet ut?
Är eleven säker på fonem(ljud)-grafem(bokstav)- kopplingarna?
Kan eleven sätta ihop ljud till ord och plocka ut bokstavsljuden i ett
ord?
De här förmågorna behöver eleven träna på, samtidigt som andra förmågor
som läsflyt också tränas. Den kan man göra genom upprepad läsning till exempel.
Ett gott läsflyt gynnar läshastighet.
För att inlärningen ska gå lite snabbare underlättar det om eleven lär
sig vanliga ord som ordbilder, till exempel och, men, den osv.
Här kan man läsa
mera om läsflyt:
Exempel på högfrekventa ord:
Högfrekventa
ord | Kjell Staffans
Vanligaste
orden i svenska språket (larare.at)
Det
kartläggningsmaterial som vi kan rekommendera är Bygga svenska från Skolverket:
Bedömningsstöd för nyanlända elever i
grundskolan - Skolverket
Skolverket har
också tagit fram Kartläggning av litteracitet som vara hjälpsamt
Litteracitet - Bedömningsstöd och kartläggningsmaterial - Skolverket
Kamel är ett
kartläggningsmaterial som är utformat för att ta reda på om flerspråkiga
personer har dyslexi eller andra svårigheter.
KAMEL, Kartläggning av
mångspråkiga elevers lärande - KAMEL (ordaf.se)