Specialskolor för elever som är döva eller har en hörselnedsättning
Specialpedagogiska skolmyndigheten driver fem regionala skolor med tvåspråkig undervisning i en teckenspråkig miljö från förskoleklass till årskurs 10. Våra skolor vänder sig till elever som är döva eller har hörselnedsättning. Vi tar också emot elever med ytterligare funktionsnedsättning, som exempelvis kombinerad syn- och hörselnedsättning, förvärvad dövblindhet eller annan funktionsnedsättning.
Fem regionala skolor för elever som är döva eller har en hörselnedsättning
På våra fem regionala skolor kan elever som är döva eller har hörselnedsättning få tvåspråkig undervisning i en teckenspråkig miljö. Eleverna går i specialskolan från årskurs 1-10.
Östervångsskolan i Lund
Östervångsskolan tar emot elever från Skåne, Blekinge län, Kronobergs län och Kalmar län.
Vänerskolan i Vänersborg
Vänerskolan tar emot elever från Västra Götalands, Hallands och Jönköpings län.
Manillaskolan i Stockholm
Manillaskolan tar emot elever från Stockholms, Uppsala och Gotlands län.
Birgittaskolan i Örebro
Birgittaskolan tar emot elever från Dalarnas, Södermanlands, Värmlands, Västmanlands, Örebro och Östergötlands län.
Kristinaskolan i Härnösand
Kristinaskolan tar emot elever från Norrbottens, Västerbottens, Västernorrlands, Jämtlands och Gävleborgs län.
Så fungerar det på våra skolor
På våra skolor får eleverna:
- Tvåspråkig undervisning i en teckenspråkig miljö.
- En individuellt anpassad undervisning efter den språk- och kunskapsnivå som de befinner sig på med en gynnsam språk- och kunskapsutveckling som mål.
- Tillgång till en tillgänglig social arena med möjlighet till kamrater som de kan kommunicera med, vilket stödjer deras identitetsutveckling.
- Tillgång till tillgängligt anpassade lokaler med ett visuellt utformat klassrum så att de kan se varandra bra oavsett om de kommunicerar på svenskt teckenspråk eller på talat språk med hörteknisk utrustning. Alla våra klassrum har dessutom hög ljudklass.
- Möjlighet att lära sig avslappnat utan att behöva anstränga sig för att höra och förstå vad andra säger.
- Möjlighet att växla mellan svenskt teckenspråk och svenska beroende på situation.
Vem kan gå i regional specialskola?
Målgruppen döv och hörselnedsättning kan ha olika behov och även ytterligare funktionsnedsättningar. Det som dock är gemensamt för alla elever som tas emot i regionala specialskolor är att de har någon form av hörselnedsättning och behov av tvåspråkig undervisning i en teckenspråkig miljö.
Eleverna kan till exempel vara döva, ha hörselnedsättning eller kombinerad syn- och hörselnedsättning eller förvärvad dövblindhet. För elever med kombinerad syn- och hörselnedsättning eller förvärvad dövblindhet finns i vissa fall behov av stöd med taktilt teckenspråk och socialhaptiska signaler som vi erbjuder på alla våra regionala skolor.
I ansökan behöver du bifoga underlag som styrker ditt barns hörselnedsättning, ytterligare funktionsnedsättning och behov av tvåspråkig undervisning i en teckenspråkig miljö. Vi har en nämnd som gör en bedömning om ditt barn tillhör specialskolans målgrupp och fattar beslut om mottagande i specialskolan. I bedömningen tittar vi på om barnet kan gå i ordinarie grundskola eller grundsärskola med anpassat stöd eller om barnet behöver tvåspråkig undervisning i en teckenspråkig miljö som erbjuds på våra skolor.
Vi tar emot barn och elever både med och utan förkunskaper i svenskt teckenspråk. Våra elever har svenskt teckenspråk både som första- och andraspråk. Barn som börjar hos oss utan förkunskaper i svenskt teckenspråk får individuellt stöd för att lära sig svenskt teckenspråk.
Elever som är döva eller har hörselnedsättning i kombination med utvecklingsstörning, intellektuell funktionsnedsättning eller har medfödd dövblindhet kan gå på Åsbackaskolan.
Så ansöker du till specialskola
För att ansöka om en plats vid specialskolan så fyller du i vår ansökningsblankett. På ansökningsblanketten markerar du i kryssrutorna vilken eller vilka funktionsnedsättningar ditt barn har och lägger till de handlingar vi behöver. För barn som är döv eller har hörselnedsättning behöver vi:
- Intyg om CI eller audiogram som inte är äldre än 18 månader. Du beställer ett sådant från hörselvården eller CI-teamet.
- Övriga nödvändiga handlingar vi behöver.
Har ditt barn också annan funktionsnedsättning, kryssar du för detta och bifogar det underlag vi behöver. Har ditt barn exempelvis synnedsättning ska du bifoga en synutredning. Läs mer på ansökningsblanketten vilka handlingar vi behöver. Det är viktigt att du vet att om du väljer att skicka in en ansökan där det saknas nödvändiga handlingar kommer detta att innebära att du får vänta längre på beslut än om en komplett ansökan kommer in i tid. Det kan innebära att skolplacering kan bli senare än önskemålet.
Mer om ansökan till specialskola.
Har du frågor om ansökan går det bra att ringa eller mejla till vår handläggare på 010 473 51 00 eller sokaskola@spsm.se
För elever som är döva eller har ned-satt hörsel
Specialpedagogiska skolmyndigheten
har fem regionala skolor för
elever som är döva eller
som har en hörsel-nedsättning.
Vi har förskole-klass och
årskurs ett till tio.
Undervisningen är två-språkig.
Vi undervisar på svenska och
svenskt tecken-språk.
Miljön i skolan är tecken-språkig.
Vi har tvåspråkig och tillgänglig
undervisning
En elev som är döv eller har nedsatt hörsel
har rätt till en bra skola
Eleven ska kunna utveckla
sitt språk och sina kunskaper, förstås.
Men det är också viktigt att
eleven trivs och känner sig delaktig.
Det som behövs är det här,
bland annat:
- Bra ljus i skolan.
- Att ljud-miljön är bra
- Att personalen har bra
sätt att lära på. - Att eleverna får bra stöd.
- Bra lär-verktyg och hjälp-medel
i undervisningen.
Bra kommunikation är också viktigt.
Eleven, läraren och klass-kamraterna
behöver kunna kommunicera
på ett bra sätt med varandra.
Det är viktigt för att eleverna ska känna
att de är med i undervisningen.
Det är också viktigt på rasterna och på fritids.
Det finns fem skolor
med tvåspråkig undervisning
i teckenspråkig miljö
Här ser du vilka skolor vi har.
Eleverna går i den skola som är närmast hemmet.
Våra skolor följer läro-planen för specialskolan.
- Östervångsskolan i Lund
- Vänerskolan i Vänersborg
- Manillaskolan i Stockholm
- Birgittaskolan i Örebro
- Kristinaskolan i Härnösand
Så här funkar det på våra skolor
Eleverna får:
- Tvåspråkig undervisning.
- En teckenspråkig miljö.
- Undervisning som passar eleven.
>Vi anpassar den till elevens
språk- och kunskaps-nivå. - Kamrater som de kan kommunicera med.
- En miljö där de kan känna att de är med på lika villkor.
- Bra lokaler.
I klassen kan eleverna se varandra bra.
Det är viktigt både när de använder teckenspråk
eller talar med hör-teknisk utrustning. - Mycket bra ljud-miljö i klass-rummen.
- Lugn och ro.
Eleverna behöver inte anstränga sig för att
>höra och förstå vad andra säger.
Vilka elever räknas i gruppen döv och hörselnedsättning?
Elever som är döva eller har en hörselnedsättning
är en blandad grupp. De kan ha olika behov
och ha en funktionsnedsättning till.
Gemensamt för alla elever som går i en
regional specialskola:
- barnet har en hörselnedsättning och behöver
tvåspråkig undervisning i en teckenspråkig miljö
Barnet kan vara döv, ha en hörselnedsättning eller
ha både syn- och hörselnedsättning.
Barnet kan också ha en funktionsnedsättning till.
Barn med både syn- och hörselnedsättning kan
ibland behöva stöd med taktilt teckenspråk och
socialhaptiska signaler. Det finns på alla våra
regionala skolor.
Vi tittar på om barnet kan gå i ordinarie grundskola eller
grundsärskola med stöd eller om
barnet behöver tvåspråkig undervisning i en
teckenspråkig miljö, som finns på våra
regionala specialskolor.
De här kan gå i den regionala specialskolan
Har du ett barn som är dövt
eller har en hörselnedsättning?
Behöver ditt barn tvåspråkig undervisning
i en teckenspråkig miljö?
Då kan du söka till oss.
När du ansöker behöver du
lägga med dokument som visar
att ditt barn har nedsatt hörsel.
Det behöver vara tydligt att
barnet behöver tvåspråkig undervisning
och en miljö där vi använder teckenspråk.
En nämnd bedömer sen
om ditt barn hör till specialskolans mål-grupp.
Nämnden bestämmer
om barnet får börja i skolan hos oss.
Barnet behöver inte kunna svenskt teckenspråk innan.
En del av våra elever har det som första-språk.
Andra har det som andra-språk.
Barn som börjar hos oss utan för-kunskaper
får stöd och hjälp av oss.
De lär sig teckenspråk här.
Så här söker du till specialskolan.
För barn som hör dåligt och
har en funktions-nedsättning till
Har ditt barn även en utvecklings-störning?
Har barnet en intellektuell funktions-nedsättning?
Är barnet fött med döv-blindhet?
Eller blev barnet döv-blint tidigt?
Då kan du söka till Åsbackaskolan i Örebro.
Läs mer