Små steg för lärarna, men ett stort steg för utvecklingen. Östervångsskolan utgår från tillgänglighetsmodellen i sina klasskonferenser. Det har lett till ett förändrat fokus, från vad som inte fungerar för eleverna till hur personalen kan anpassa lärmiljön.
Du skapar den tillgängliga lärmiljön! Fredrik Malmberg skriver om myndighetens verktyg för att underlätta för alla som arbetar för en tillgänglig utbildning.
Tillåt olikheter. Råd från Johanna Benfatto, rådgivare.
Agera för barns rättigheter. Krönika av Pia Persson, samordnare för tillgänglig utbildning.
Swing it magistern, swing it. Krönika av Tone Engen, utvecklingssamordnare.
Digital utveckling i klassrummet. Intervju med Sara Willermark, som doktorerat med avhandlingen Digital Didaktisk Design: Att utveckla undervisningspraktiken i och för en digitaliserad skola.
Fokus på närvaron minskar frånvaron. Med ökad kunskap och tydliga rutiner har skolorna i Sollefteå kommun vänt frånvaro till närvaro.
Nyheter från Specialpedagogiska skolmyndigheten och andra delar av utbildningsvärlden.