Att undervisa elever som har en språkstörning, fördjupningskurs (Södra)

En nätbaserad kurs för skolpersonal som söker fördjupad kunskap om och förståelse för funktionsnedsättningen språkstörning. Kursen behandlar typisk språkutveckling och avvikelser, att undervisa och att se eleven med språkstörning i ett sammanhang. Deltagarna följer en elev som har en språkstörning.

  • 15
    måndag
    januari 2018
    -
    18
    fredag
    maj 2018
    SPSM Fortbildning
  • Typ av aktivitet: Nätbaserad kurs
  • Målgrupp: Förskollärare, Lärare, Specialpedagog Speciallärare, Modersmålslärare, Rektor, Barn- och elevhälsopersonal
  • Aktivitets-ID: 143422
  • Pris: Ingen avgift

Beskrivning

Den nätbaserade fördjupningskursen baseras på att du som deltagare följer en elev som har en språkstörning. Du får möjlighet att över tid reflektera över den egna verksamheten, och de frågeställningar och utmaningar som uppkommer i arbetet. En stor del av kursen bygger på erfarenhetsutbyte mellan kursdeltagarna. 

Kursen består av tre moment inom följande områden

  • Språkstörning,
    typisk språkutveckling och avvikelser, samvariation, flerspråkighet och barnets och elevens förutsättningar, barnet, eleven och omgivningen i lärandesituationen
  • Att undervisa och pedagogiskt bemöta barn och elever med språkstörning,
    samtal och kommunikation, ljudmiljö och tillgängligt talspråk, visualisering, språkutvecklande arbetssätt, anpassade lärverktyg, läs- och skrivutveckling
  • Eleven med språkstörning i ett sammanhang,
    betyg och bedömning, extra anpassningar och särskilt stöd, interventioner

I den nätbaserade kursen presenteras kursmaterialet i form av föreläsningar, filmer och dokument i vår digitala utbildningsmiljö. Kursen bygger till stor del på ett kollegialt lärande där frågeställningar tas upp och diskuteras gemensamt på kursforum.  Uppgifterna är till stor del relaterade till den egna verksamheten.

I denna kurs ingår tre fysiska träffar i Malmö, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Neptuniplan 7.

Tisdag 16/1

Torsdag 1/3

Tisdag 15/5

Kursdeltagarna förväntas delta vid tre fysiska träffar men närvaro vid dessa ligger inte till grund för godkännande av kursen. Vid dessa tillfällen är kursledarna samt inbjudna sakkunniga med.

Samtliga kostnader för resor, traktamente och måltider i samband med dessa sammankomster står den egna kommunen för.

Se mer information under Övrigt.

Medverkande

Ann-Helen Fredriksson, Ann-Helen.Fredriksson@spsm.se, 0104735215
Anna Liljestrand, anna.liljestrand@spsm.se, 0104735349
Anna Strömberg, anna.stromberg@spsm.se, 010-4735356
Mia Walther, mia.walther@spsm.se, 010-4735060
Annelie Westlund, annelie.westlund@spsm.se, 010-473 50 47
Charlotte Furtenbach, charlotte.furtenbach@spsm.se, 0104735582
Anders Westermark, anders.westermark@spsm.se, 010-473 53 59

Målgruppsbeskrivning

Kursen riktar sig till förskollärare, lärare, specialpedagog, speciallärare, modersmålslärare, rektor samt elevhälsopersonal som möter barn med språkstörning.

Syfte

Syftet med Specialpedagogiska skolmyndighetens kurser är att öka den specialpedagogiska kompetensen kring barn, elever och vuxenstuderande i en inkluderande förskole- och skolmiljö.

Som deltagare får du kunskap och förståelse för hur en grav språkstörning påverkar lärandet och vilka pedagogiska anpassningar du kan göra, samt om kartläggning utifrån funktionsförmåga och omgivningsfaktorer.

Mål

Efter kursen har du som deltagare kunskaper om

  • språkstörning
  • kartläggning utifrån funktionsförmåga och omgivningsfaktorer
  • hur funktionsförmåga och omgivningsfaktorer påverkar lärandet
  • pedagogiska strategier

Funktionsnedsättningar

Tal språk och kommunikation

Upplysningar om innehåll

Annelie Westlund, annelie.westlund@spsm.se, 010-473 50 47

Upplysningar om administration

Björn Rönnåsen, bjorn.ronnasen@spsm.se, 010 473 52 01
Staffan Hammerman, staffan.hammerman@spsm.se, 010-473 55 04

Skolform

Förskoleklass, Grundskola, Grundsärskola, Gymnasieskola, Gymnasiesärskola, Sameskola, Specialskola

Teman

Betyg och bedömning, Delaktighet, IT och lärande, Lärmiljö, Lärverktyg, Tillgänglighet, Verktyg för kartläggning

Övrigt

Upprop

Upprop sker på nätet och därefter bekantar sig kursdeltagarna med arbetssättet för nätkursen och börjar kommunicera med varandra i kursens forum.

Tidsåtgång

En ungefärlig tidsåtgång för studierna är cirka fem timmar i veckan. Till viss del handlar det om tidigare studievana och erfarenhet av nätbaserad undervisning.

Formerna för bedömning

Kursen ska bedömas som godkänd om kursdeltagarna deltar i nätdiskussionerna och bidrar med de överenskomna skrivna uppgifterna. Kursen ger inga poäng men ett utförligt kursintyg.



Publicerat tisdag 14 november 2017 Granskat måndag 11 december 2017