
Uppsatser inom synområdet
Här kan du ta del av uppsatser som medarbetare inom Specialpedagogiska skolmyndigheten skrivit.
Master- och magisteruppsatser inom synområdet
- Ibland safear jag - Punktskriftsläsande gymnasieelevers användning av engelska i skolan och på fritiden (PDF-dokument, 1 MB)
Carina Söderberg - Måluppfyllelse för punktskriftsläsande elever i grundskolan - En betygsstudie av slutbetygen för punktskriftsläsande elever i grundskolan år 2007 till 2020 (PDF-dokument, 815 kB)
Annika Risberg - Jag önskar det kunde vara så mycket bättre. Assisterande teknik för elever med synnedsättning i åk 1-5. (PDF-dokument, 1 MB)
- Masteruppsats av Liselott Ljunggren, RC Syn Göteborg, Specialpedagogiska skolmyndigheten, vt 2019
- Fungerande stöd i skolan för elever med synnedsättning. (PDF-dokument, 924 kB)
- Masteruppsats av Niclas Ljungberg, Rådgivningsenheten 6 Göteborg, Specialpedagogiska skolmyndigheten, vt 2019
- Inte bara två ögon - Resurspersoners reflektioner kring sin roll i matematikundervisning för elever med blindhet på gymnasiet (PDF-dokument, 776 kB)
Ann-Charlotte Larsson - Hur kan det visuella bli taktilt? Textilslöjdlärares perspektiv på arbetet med en elev med blindhet (PDF-dokument, 766 kB)
Ulrika Johansson Staffans - Att skriva om det man inte kan se (PDF-dokument, 770 bytes)
Magisteruppsats av Maria Ellingsson, vt 2017 - Kommunikationens roll i det matematiska klassrummet för elever med blindhet utifrån ett lärarperspektiv (PDF-dokument, 525 bytes)
- Magisteruppsats av Carina Bigelius, vt 2017
- Att läsa utifrån sin förmåga (PDF-dokument, 794 bytes)
Magisteruppsats av Karin Petersson, ht 2016 - Bildämnet behöver egentligen inte vara visuellt
Magisteruppsats av Anneli Embe, vt 2016 -
Att tillgängliggöra matematikundervisningen för elever med blindhet (PDF-dokument, 745 bytes)
Magisteruppsats av Ulrika Vanhoenacker, vt 2016 - Lärande i ömsesidiga möten - Möten mellan elev och personal i en specialskola (PDF-dokument, 539 kB)
- Magisteruppsats av Ann-Marie Juhlin och Eva Fyrgård, vt 2014, svensk version.
- Auditivt fokus – Om ljudmiljö och delaktighet för elever med synnedsättning (PDF-dokument, 1,1 MB)
- Auditory Focus – Sound environment and participation for pupils with visual impairment (PDF-dokument, 1,3 MB)
- Masteruppsats av Sara Backström Lindeberg, Resurscenter syn Stockholm, vt 2014, svensk och engelsk version.
- Någonstans i botten finns en sorg - En kvalitativ studie med föräldraperspektiv på att få ytterligare diagnoser på sitt barn (PDF-dokument, 1,2 MB)
- Magisteruppsats av Ann Bäckman-Barbäck, Resurscenter syn Stockholm, vt 2011.
- Man hänger helt enkelt inte med, så enkelt är det ... - En studie i upplevelser av delaktighet i ämnet idrott och hälsa för sex elever med svår synnedsättning eller blindhet och deras idrottslärare (PDF-dokument, 421 bytes)
- Magisteruppsats av Percy Andersson, Resurscenter syn Stockholm, vt 2011.
- Talande möten mellan ungdomar. Villkor för delaktighet i kamratgemenskap - ungdomar med synnedsättning berättar (PDF-dokument, 412 bytes)
- Masteruppsats av Tove Söderqvist Dunkers, Resurscenter syn Stockholm, vt 2011.
- Hur skapas kontakt? - En studie om kommunikationsmönster mellan elever med synskada, seende klasskamrater och vuxna (PDF-dokument, 915 bytes)
- Magisteruppsats av Tina Björk, Resurscenter syn Stockholm, ht 2010.
- Abakus - något att räkna med? - En studie av räkneramen abakus användning bland elever med grav synskada i årskurs 1-6 (PDF-dokument, 679 bytes)
- Magisteruppsats av Marianne Eng, Resurscenter syn Stockholm, ht 2010.
- Fenomenet punktskrift i en seende omgivning - sju punktskriftsläsares livsvärldsberättelser (PDF-dokument, 657 bytes)
- Magisteruppsats av Catharina Kia Johansson, Resurscenter syn Stockholm, ht 2007.
- Talande möten - en studie av blinda och seende barns samspel (PDF-dokument, 226 bytes)
- Magisteruppsats av Tove Söderqvist Dunkers, Resurscenter syn Stockholm, vt 2006.
- Lärandemiljön i skolan för den yngre punktskriftsläsande eleven (PDF-dokument, 934 bytes)
- Magisteruppsats av Anders Rönnbäck, Resurscenter syn Stockholm, ht 2003.
- "Ibland blir det för mycket kamp och för många väderkvarnar att slåss emot ..." - om familjer, synskador och betydelsen av att ha ett stödjande nätverk (PDF-dokument, 820 bytes)
- Magisteruppsats av Annica Winberg, Resurscenter syn Stockholm, vt 2002.
Magisterkurs med ämnesbredd
Inriktning synpedagogik och synnedsättning, 75 hp, vid Specialpedagogiska institutionen Stockholms universitet. Självständiga arbeten 15 hp.
- Att skriva utan att kunna se - val av datoranpassningar för elever som läser och skriver punktskrift (PDF-dokument, 614 bytes)
- Ann Ekelius Örnblom, Specialpedagogiska skolmyndigheten Södra regionen, ht 2008
- Hur tacklas utmaningen? - tre idrottslärares erfarenheter av att undervisa elever med grav synskada (PDF-dokument, 246 bytes)
- Per Källman, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Ekeskolan Örebro, ht 2008.
- Kalle kan inte läsa vare sig med ögon eller fingrar. Hjälp, vad gör jag? - Fyra pedagogers erfarenheter om läs och skrivlärande för elever med synskada i kombination med ytterligare funktionsnedsättning (PDF-dokument, 232 bytes)
- Johanna Swahn, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Resurscenter syn Örebro, ht 2008.
- Tillgång till text - läromedel för elever med grav synnedsättning (PDF-dokument, 411 kB)
- Elisabet Sepúlveda, Specialpedagogiska skolmyndigheten Läromedel, ht 2008.
- Är kunskapen att räkna med? - en studie av hur punktskriftsläsande elever uppnår målen i matematik i skolår nio (PDF-dokument, 457 kB)
- Anders Sennerö, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Resurscenter syn Stockholm, ht 2008.
Examensarbeten
- Jag måste ju klara skolan. (PDF-dokument, 933 kB)
Ingrid Norberg, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet vt 2013
Publicerat måndag 27 juni 2022