Rörelsehinder vuxenutbildning

Utgångspunkten för vuxenutbildningen ska vara efter den studerandes behov och förutsättningar.

Förutsättningar för tillgänglighet ges genom:

  • att varje studerande inom skolväsendet för vuxna ska ha en individuell studieplan
  • att planen ska innehålla uppgifter om den studerandes mål och omfattning av studierna
  • en anpassad studielitteratur och en eventuell stödperson.

Inför start av utbildning

Inför starten av utbildningen kan följande information och kompetens behövas:

  • den vuxnes funktionsnedsättning
  • de pedagogiska konsekvenserna av funktionsnedsättningen
  • om AKK, Alternativ och Kompletterande Kommunikation
  • extra anpassningar
  • handledning till personal.

Studera med funktionshinder

Samarbete

Under utbildningen kan följande behövas uppmärksammas:

  • personalens behov av support, samarbete mellan lärare och tekniker
  • studerandes behov av individuella och personliga lösningar
  • utökad studievägledning vid behov.

Hjälpmedel

Ibland finns behov av hjälpmedel och då finns följande:

  • vid behov av personliga hjälpmedel kan den studerande först vända sig till sin vårdcentral
  • möjligheter till hjälpmedel ser olika ut beroende på landsting eller region.

Tema hjälpmedel på 1177.

Arbetsmarknadsutbildning

  • upphandlade arbetsmarknadsutbildningar ska generellt vara tillgängliga för arbetssökande med funktionsnedsättning.

Privata utbildningar

  • det finns eftergymnasiala utbildningar som bedrivs i privat regi utan offentliga eller statliga bidrag och är oftast avgiftsbelagda.

Fysisk miljö

Det är viktigt att anpassa den fysiska miljön kring den studerande med rörelsehinder. Vid förflyttning kan hjälpmedel som rullstol och rollator behövas. Det kan även finnas behov av större utrymmen, ramper, taklyft och hissar. Ytterligare anpassningar kan vara automatiska dörröppnare, anpassade hygienutrymmen och lektionssalar. Den studerande kan ha behov av en miljö med tillgängliga lärverktyg.

Övrigt

Den vuxne är ibland inskriven på Vuxenhabiliteringen som ansvarar för bland annat olika kommunikationshjälpmedel, olika hjälpmedel till förflyttning, och olika styrsätt. Möjligheter till hjälpmedel ser olika ut beroende på landsting eller region.

Publicerat tisdag 9 januari 2018 Granskat tisdag 9 oktober 2018

Skollagen anger att alla barn och elever ska få stöd, på det sätt och i den omfattning som behövs. Dessutom ska alla få möjlighet att utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål.

Det gör vi genom:
specialpedagogiskt stöd
fråga en rådgivare
kurser och aktiviteter
tillgängliga läromedel
statsbidrag
riksgymnasier för elev med rörelsehinder
stödmaterial

Kurser om rörelsehinder