Stöd och råd

Tillgänglig utbildning

Tillgänglighet i utbildningen beskriver hur väl en organisation, verksamhet, lokal eller plats fungerar för barn och elever oavsett funktionsförmåga. Barn och elever som mår bra och känner sig trygga och delaktiga i en tillgänglig utbildning har bättre förutsättningar för utveckling och lärande.

Tillgänglighet och inkludering hör samman

Tillgänglighet och inkludering hör samman. I en inkluderande och likvärdig utbildning är lärmiljön tillgänglig för varje barn och elev oavsett funktionsnedsättning. Att utforma och utveckla en tillgänglig lärmiljö är ett sätt att förebygga diskriminering, trakasserier och kränkningar.

Identifiera behov och undanröj hinder

När förskolor och skolor arbetar systematiskt med att identifiera behov och undanröja hinder skapas förutsättningar för att varje barn och elev ska kunna få lärmiljöer som är tillgänglig.  I det arbetet behöver verksamheten ha goda kunskaper om funktionsnedsättningars konsekvenser. SPSM:s tillgänglighetsmodell kopplar samman arbetet med att tillgängliggöra lärmiljöerna med verksamheternas systematiska kvalitetsarbete.

Tillgänglighetsmodellen – en samspelsmodell för tillgänglig utbildning (2024).

Stödmaterial för tillgänglig utbildning

I Stödmaterial för tillgänglig utbildning finns fördjupat stöd i arbetet med att utveckla tillgängliga lärmiljöer. Stödmaterialet utgår ifrån modellens fyra områden. Innehållet består bland annat av filmer, reflektionsfrågor och stöd för att värdera sitt nuläge i tillgänglighetsarbetet.

Stödmaterial för tillgänglig utbildning

Förslag för att arbeta med tillgänglighet

  1. Gör barn och elever delaktiga genom att samtala med dem om hur lärmiljön fungerar.
  2. Förankra tillgänglighetsarbetet i organisationen.
  3. Arbeta långsiktigt och strukturerat.
  4. Identifiera och undanröj hinder för lärande.
  5. Barns och elevers lärmiljö är en helhet.  Att dela in lärmiljön i olika lärmiljöer är ett sätt för oss att få samsyn och få syn på olika perspektiv.
  6. Använd fyrfältaren som ett praktiskt verktyg i ert arbete med tillgänglighet.

Fyrfältaren – verktyg för kartläggning och planering av insatser.

Tillgänglighet och bristande tillgänglighet 

Tillgänglighet är en av de förutsättningar som krävs för att varje barn och elev ska kunna vara delaktiga i en inkluderande skolverksamhet.

I FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning, artikel 9, står bland annat att verksamheter är skyldiga att identifiera och undanröja hinder för tillgänglighet. Det gäller bland annat byggnader, skolor, bostäder, vårdinrättningar och arbetsplatser. Funktionshinderspolitikens mål är att uppnå jämlikhet i levnadsvillkor och full delaktighet för personer med funktionsnedsättning i ett samhälle med mångfald som grund. Det kan bli möjligt om lärmiljöerna är tillgängliga för alla barn och elever. 

Diskrimineringslagen klassar bristande tillgänglighet som diskriminering i alla skolformer. Bestämmelserna innefattar både undervisning och lokaler.

Den som är ansvarig för en verksamhet är skyldig att genomföra skäliga tillgänglighetsåtgärder i verksamheten. Det kan till exempel vara ramper, hörtekniksystem, god ventilation, stöd i undervisningen, ljuddämpning, anpassad schemaläggning eller inlästa läromedel.

Läs mer om diskrimineringsgrunderna och formen bristande tillgänglighet på Diskrimineringsombudsmannens webbplats.

Publicerat 2024-10-03